Slijmbeursontsteking

Slijmbeursontsteking

Wat is een slijmbeursontsteking?

Wanneer een slijmbeurs ontstoken raakt, is er sprake van een slijmbeursontsteking. De medische term voor een slijmbeursontsteking is een bursitis. Een slijmbeurs (bursa) is een met vocht gevuld zakje. Dit vormt een soort stootkussentje tussen spieren, botten en pezen.

  • Slijmbeurzen zitten vooral op plaatsen waar wrijving en/of druk voorkomt. Bijvoorbeeld op een onbeschermd of uitstekend lichaamsdeel, of op plaatsen waar een pees over een bot loopt.
  • Slijmbeurzen komen op meerdere plaatsen in het gehele lichaam voor. De meeste slijmbeursontstekingen ontstaan in en rond de knie, de heup, de schouder en de elleboog.
  • Vooral sporters of mensen die bij het werken veel dezelfde bewegingen moeten herhalen, zijn gevoelig voor slijmbeursontstekingen.
  • Soms ontstaat een slijmbeursontsteking door vallen of stoten. In dat geval wordt gesproken van een acute slijmbeursontsteking. Ook bij een infectie met bacteriën is er sprake van een acute slijmbeursontsteking.

Volg een webinar over het vinden van de beste zorg

Hoe krijgt u de beste zorg die ook nog eens past bij úw situatie? In de gratis webinars van CZ krijgt u handig advies en praktische tips van professionals.

Bekijk hier de webinars

Symptomen slijmbeursontsteking

  • De belangrijkste klacht is pijn, vaak bij het bewegen van het gewricht. Deze pijn kan uitstralen.
  • Soms is het moeilijker om het gewricht te bewegen.
  • De slijmbeurs is vaak gezwollen, rood en warm.
  • De klachten ontstaan vaak geleidelijk.
  • Bij een infectie met bacteriën is er meestal koorts en ontstaan de klachten snel.

Oorzaken slijmbeursontsteking

  • Terugkerende druk of wrijving op de slijmbeurs Dit is in de meeste gevallen de oorzaak van een ontsteking. Zo komt een slijmbeursontsteking aan de knie vaker voor bij mensen die veel op hun knieën werken, zoals stratenmakers of tuiniers. Mensen die veel op hun ellebogen steunen, bijvoorbeeld rolstoelrijders, krijgen vaker een slijmbeursontsteking aan de elleboog.
  • Hogere leeftijd Oudere mensen hebben een groter risico op een slijmbeursontsteking. Dat is zeker het geval als ze ook last hebben van gewrichtsaandoeningen als artrose, reuma of jicht.
  • Een valpartij of een ongeluk
  • Training Overbelasting is vaak een oorzaak van een slijmbeursontsteking. Ook onderbelasting kan een ontsteking veroorzaken. Bijvoorbeeld bij het trainen van nieuwe, onnatuurlijke, bewegingen. Het komt ook voor bij een plotselinge, grote verhoging van de trainingsintensiteit of -omvang waarbij er meer druk ontstaat op een slijmbeurs. Ook veranderingen in de trainingstechniek kunnen een slijmbeursontsteking veroorzaken.
  • Infectie Soms ontstaat een slijmbeursontsteking doordat bacteriën via de huid de slijmbeurs zijn binnengedrongen. Bijvoorbeeld na een wond door een val of een beet.

Zelfzorg bij slijmbeursontsteking

Het belangrijkste is om druk op de slijmbeurs te voorkomen en het gewricht rust te geven. Het is daarom van belang om houdingen en bewegingen te vermijden waarin het aangedane gebied (overmatig) wordt belast. 

Doortrainen of rust nemen?

  • Om goed herstel te bevorderen is het het beste om het aangedane gewricht rust te geven en belastende houdingen te vermijden. Na de rustperiode kan de training weer worden hervat. Wellicht zijn aanpassingen in trainingsvormen nodig om belastende vormen te voorkomen. Daarnaast kan ook een aanpassing in de techniek noodzakelijk zijn om de druk op de slijmbeurs te verminderen.
  • Mogelijk moet je de trainingsvorm aanpassen om belastende vormen te voorkomen.
  • Een aanpassing in de techniek kan noodzakelijk zijn om de druk op de slijmbeurs te verminderen.

Alternatieve training 
Er zijn verschillende andere trainingsvormen te bedenken waarbij je het aangedane gewricht niet hoeft te gebruiken. Zo is het bij een slijmbeursontsteking in het schoudergewricht wel mogelijk om te fietsen. Hierdoor houd je je algehele conditie op peil en kun je de oorspronkelijke sport na herstel sneller op het oude niveau oppakken.

Koelen
Koelen kan een pijnstillend effect hebben.

  • Masseer daarvoor de pijnlijke plek met een ijsblokje of houd er een coldpack tegenaan.
  • Doe dit maximaal 10 minuten per keer.
  • Leg een doek tussen het coldpack en de huid om te voorkomen dat de huid bevriest.

Een slijmbeursontsteking voorkomen

De volgende preventietips kunnen de kans op het ontstaan van slijmbeursontstekingen verminderen.

  • Beschermers Elleboogbeschermers of kniebeschermers kunnen helpen om de druk te verminderen.
  • Training Een goede techniek is van belang bij het voorkomen van te hoge druk en belasting op de slijmbeurs. Zorg ook voor een goede trainingsopbouw. Voer de intensiteit en de omvang van de trainingen geleidelijk op. Bouw dus, vooral na een blessure of ziekte, de training weer zeer geleidelijk op tot het oude niveau en wissel verschillende trainingsvormen af.
  • Sportuitrusting Zorg voor een goed beschermende sportuitrusting die geschikt is voor de sport en het weertype
  • Omgeving Train zoveel mogelijk op een zachte, maar wel effen ondergrond (bos, gras). Als je geen lichamelijke klachten hebt, is het aan te raden om de ondergrond zoveel mogelijk tijdens de training te variëren. Deze variatie zorgt ervoor dat spieren en pezen zich goed ontwikkelen en zich beter kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Vermijd glibberige ondergronden.

Meer informatie

Algemene informatie over sporten, gezondheid en een slijmbeursontsteking in de heup 
sportzorg.nl/sportblessures/blessure-abc/heup.html?keyword=slijmbeurs 

Informatie over het voorkomen van blessures 
www.voorkomblessures.nl 

Informatie van het Reumafonds 
www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/bursitis