Hoofdpijn en sporten

Hoofdpijn en sporten

Inleiding

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht. Het belemmert mensen in het sporten. 


Er bestaan verschillende soorten hoofdpijn. Veel voorkomende soorten zijn spanningshoofdpijn en migraine. Ook is er hoofdpijn die vanuit de nek komt: cervicogene hoofdpijn.

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan verminderen door sporten. Vooral als de sport aansluit bij je eigen interesse, ervaring en motorische vaardigheden.

Migraine en sporten

Kan migraine toenemen of afnemen door te sporten? Hierover ontbreken wetenschappelijke gegevens. 

Migraine heeft een eerste stadium met waarschuwingstekens. Met bijvoorbeeld stemmingsveranderingen, in de periode van 24 tot 48 uur voor de eigenlijke aanval. Mogelijk kun je een aanval van migraine voorkomen met sporten in dit eerste stadium.

Sporten kan zorgen voor een meer geregelde, ontspannen leefwijze. Dit kan ervoor zorgen dat de aanvallen minder vaak voorkomen en/of minder lang zijn. 

Het is onwaarschijnlijk dat sporten tijdens de migraineaanval de pijn helpt verminderen. Let erop dat je belastbaarheid vlak voor, tijdens en na een aanval minder is. Als je op die momenten sport, heb je meer kans op blessures.

Nekhoofdpijn

Met sommige sporten kun je nekhoofdpijn (cervicogene hoofdpijn) uitlokken. Dat geldt vooral voor sporten waarbij het hoofd lang in een buig- of strekstand staat. Bijvoorbeeld bij wielrennen, schoolslagzwemmen en denksporten.

Sportadvies bij hoofdpijn

Migraine 
Meestal hoeft je bij migraine geen enkele sport te vermijden. Het is voor mensen met migraine beter om niet te sporten op grote hoogte. Er is een verhoogde kans op hoofdpijn bij grote daling of extreme hitte. Bergsporten, wintersporten en vliegsporten zijn daarom minder geschikt voor mensen met migraine. 

Spanningshoofdpijn
Mensen met spanningshoofdpijn kunnen in principe alle sporten doen. Het is verstandig een sport uit te zoeken die bij je past wat betreft interesse, ervaring en motorische Nekhoofdpijn (cervicogene hoofdpijn)
Sporten waarbij het hoofd langdurig strekbewegingen maakt zijn niet aan te raden voor mensen met nekhoofdpijn. Bijvoorbeeld:

  • Wielrennen.
  • Schoolslagzwemmen.
  • Tennis.
  • Volleybal.
  • Biljart.
  • Badminton.
  • Gewichtheffen.
  • Schaken.
  • Dammen.

Meer informatie

Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten 
www.hoofdpijnpatienten.nl/

Informatie over hoofdpijn algemeen, van de Vereniging van Nederlandse Hoofdpijncentra 
www.hoofdpijncentra.nl 

Informatie over hoofdpijn van het Nederlandse Huisartsengenootschap 
www.nhg.org/standaarden/samenvatting/hoofdpijn

Informatie van de Hersenstichting Nederland 
www.hersenstichting.nl 
  

Informatie over sporten en bewegen met migraine
www.sportzorg.nl/chronische-aandoeningen/migraine/ik-wil-gaan-sporten-bewegen