Let op! Deze gegevens zijn mogelijk niet meer actueel.

Wintersport

Bij wintersport denken de meeste mensen aan skiën en snowboarden. Maar er zijn meer wintersporten. Bijvoorbeeld schaatsen, ijshockey, langlaufen, telemarken en curling.

Wintersporten hebben gezondheidsvoordelen, maar ook -gevaren.

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Skiën en snowboarden

Waarschijnlijk zijn skiën en snowboarden de populairste wintersporten. De meeste mensen kunnen ze de hele dag volhouden, omdat je relatief weinig energie verbruikt bij deze sporten.

Skiën en snowboarden zijn technische sporten die goed moeten worden aangeleerd. In Nederland zijn er steeds meer mogelijkheden om de eerste ski- en snowboardervaringen op te doen bij een kunstbaan of indoorskibaan.

Het risico op blessures is groot bij skiën en snowboarden. Botbreuken en verdraaide kniegewrichten komen veel voor. Uit een onderzoek blijkt dat 1 op de 17 skiërs een blessure oploopt. Dit is weliswaar lager dan bij andere sporten, maar de ernst van de blessures is bij skiën over het algemeen groter.

Oorzaken van blessures
Blessures ontstaan op verschillende manieren. Ze kunnen veroorzaakt worden door:
  • Zelfoverschatting.
  • Alcoholgebruik.
  • Vermoeidheid.
  • Te weinig eten of drinken.
  • Slecht onderhouden en/of slecht afgesteld materiaal.
  • Verandering van de sneeuwomstandigheden (sneeuw die papperig wordt aan het eind van de dag bij sterke zon of oneffenheden op de pistes).
Blessurepreventie
Wintersportblessures zijn vaak te voorkomen. Enkele tips om blessures te voorkomen:
  • Als voorbereiding helpt het om in goede conditie te zijn.
  • Eet en drink regelmatig.
  • Gebruik materiaal dat door deskundigen is verzorgd en afgesteld. 

De kans op blessures wordt groter als mensen afdalingen doen die te moeilijk zijn voor hun eigen vaardigheden of als zij doorgaan terwijl ze moe zijn. Als de bovenbenen vermoeid raken, wordt de bewegingscoördinatie duidelijk minder. Je hebt dan niet meer voldoende kracht om een eventuele val op te vangen. 

Bij wintersporten is de juiste kleding belangrijk:

  • De kleding moet goed afgestemd zijn op de weersomstandigheden: skibril, goede handschoenen en warme kleding, goed passende skischoenen etcetera.
  • Voor kinderen is het in de meeste skigebieden inmiddels verplicht om een helm te dragen.
  • Voor volwassenen is een helm nog niet verplicht, maar het is wel aan te raden.
  • Goede kleding kan bevriezing van oren, neus, vingers en tenen voorkomen.

Wat zeker niet mag ontbreken, is een goede bescherming tegen de zon. Verbrandingen en sneeuwblindheid behoren tot de risico’s. Dit is met goede crèmes en brillen gemakkelijk te voorkomen.

Schaatsen

Schaatsen is een van de Nederlandse volkssporten. Naast langebaanschaatsen bestaan er nog andere vormen van schaatsen, zoals ijshockey, kunstschaatsen, shorttrack en marathonschaatsen.

Vanaf september tot ver in maart kan er in Nederland op overdekte ijsbanen geschaatst worden. Verspreid over heel Nederland zijn er ruim 20 overdekte ijsbanen.

Zoals bij alle wintersporten hebben schaatsers te maken met gladde omstandigheden. Vallen is geen uitzondering, waardoor de kans op een blessure aanwezig is. De meeste blessures betreffen kneuzingen en verzwikkingen. 

Blessurepreventie
Bij schaatsen kunnen mensen overwegen om een helm te dragen, net als bij skiën en snowboarden. Er bestaat een reële kans dat iemand hoofdletsel oploopt door een val. Bij shorttrack en ijshockey is het gebruikelijk om een helm te dragen. Bij kunstschaatsen wordt vanwege de elegante uitstraling geen helmen gedragen.

Ervaren langebaanschaatsers vallen niet zo hard als minder snelle schaatsers. Vallen met lage snelheid is vaak ernstiger dan met hoge snelheid onderuit gaan. Bij professionals komt hoofdletsel daarom ook maar zelden voor.

Net als bij alle wintersporten is ook bij schaatsen goede kleding van belang.

Langlaufen

Langlaufen is een duursport. Langlaufers glijden met een lopende beweging op latten over sneeuw. Daar gebruiken ze twee stokken bij. Langlaufers verbruiken veel energie verbruiken en verbranden veel calorieën, omdat ze de spieren van de armen, benen en romp gebruiken.

De intensiteit van het langlaufen, het aantal klimmetjes en de afstanden kunnen mensen meestal zelf kiezen. Daardoor wordt de sport ook op hogere leeftijd nog gedaan. Het risico van overbelasting is klein en langlaufers vallen minder vaak dan skiërs.

Telemarken

Telemarken wordt door sommige mensen gezien als de eerste vorm van skiën. Met een speciale techniek maken telemarkers verschillende afdalingen onder wisselende sneeuwcondities. Hierbij gebruiken zij een andere binding dan skiërs, waarbij alleen de voorvoet verbonden is met de ski. In vergelijking met het gewone skiën is dit een opvallend sierlijke techniek.

Voor het voorkomen van blessures gelden bij telemarken dezelfde aandachtspunten als bij skiën en snowboarden. Omdat telemarken een specialistische vorm van skiën is, is het belangrijk om te weten hoe gespecialiseerd de uitrusting moet zijn.

Curling

Curling is een hele oude sport. Op afbeeldingen en in beschrijvingen van vele honderden jaren geleden komt deze sportvorm al voor. Curling werd een officiële olympische wintersport in 1998.

Bij curling spelen 2 teams van elk 4 leden tegen elkaar. Het doel van het spel is om een granieten schijf zo dicht mogelijk bij een cirkel te krijgen. Het is toegestaan om de schijf van een tegenstander weg te stoten. Curling is enigszins te vergelijken met jeu de boules op ijs.

Een onderzoek uit 2010 naar de blessures van olympiërs, wees uit dat deelnemers van curling het minst vaak geblesseerd raken.

Meer informatie

Lijst van veel voorkomende blessures per sport van Sportzorg 
www.sportzorg.nl/upload/Files/BIS/Wintersport

Voorkomen van blessures bij skiën
http://voorkomblessures.veiligheid.nl/skien/startpagina-skien

Voorkomen van blessures bij snowboarden
http://voorkomblessures.veiligheid.nl/snowboarden/startpagina-snowboarden

Voorkomen van blessures bij schaatsen
http://voorkomblessures.veiligheid.nl/schaatsen/tips-voorkomen-schaatsblessures