Belasting en belastbaarheid

Belasting en belastbaarheid

Belasting gaat over wat van het lichaam gevraagd wordt. Belastbaarheid gaat over wat het lichaam aankan.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Belasting

Belasting is de hoeveelheid kracht die op een lichaam inwerkt. Een voorbeeld van belasting is een marathon lopen. Belasting wordt beter omschreven als er ook een tijdsduur bij gegeven wordt. Bijvoorbeeld:

  • De marathon lopen gedurende 2 uur en 30 minuten.
  • 50 kilo tillen.
  • 5 keer 100 meter sprinten.
  • 2 uur fietsen met een snelheid van 25 km per uur.

Het is moeilijker om de belasting te omschrijven bij bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd. In dezelfde wedstrijd ervaren verschillende spelers verschillende belastingen. Bovendien heeft iedere wedstrijd een ander verloop.

Belastbaarheid

Belastbaarheid is de hoeveelheid belasting die het lichaam aankan. Dit heet ook wel draagkracht. Belastbaarheid hangt samen met de algehele conditie van het lichaam of met delen van het lichaam, zoals de achillespees of de knie. Het lichaam kan op meerdere manieren belast zijn:

  • Fysiek, bijvoorbeeld door trainen.
  • Mentaal, bijvoorbeeld door een drukke baan.
  • Psychisch, bijvoorbeeld door stress thuis of op het werk.
  • Immunologisch, bijvoorbeeld door ziektes.

Een chronische aandoening van de achillespees verlaagt de conditie van de achillespees en dus de belastbaarheid. De conditie van het lichaam of van delen van het lichaam is een sleutelbegrip voor belastbaarheid. Door training verbetert de belastbaarheid en kan het lichaam steeds grotere belastingen aan. Zaken die belastbaarheid verlagen zijn:

  • Ziektes.
  • Vermoeidheid.
  • Overtraining.
  • Langdurige onderbreking van de training.

Overtraining en onderbelasting

Overtraining kan voor lange tijd de balans verstoren tussen belasting en belastbaarheid. Als het lichaam een lange tijd belast is geweest, veroorzaakt dat niet altijd klachten. Pas als het lichaam een langere tijd wordt overbelast, kan er sprake zijn van overtraining. Dat kan leiden tot klachten.

Maar ook onderbelasting kan zorgen voor een verminderde belastbaarheid. Onderbelasting ontstaat als er voor een langere periode minder gevraagd wordt van het lichaam, bijvoorbeeld door ziekte. Je verliest je kracht en conditie. Zowel over- als onderbelasting geven vaak een slecht gevoel, het lichaam is niet in balans.

Balans tussen belasting en belastbaarheid

Een goede balans tussen belasting en belastbaarheid van het lichaam is belangrijk. De volgende factoren kunnen bijdragen aan een goede balans:

  • Afwisseling tussen inspanning en ontspanning.
  • Een gezond eetpatroon.
  • Goede kwaliteit en hoeveelheid slaap.
  • Voldoende beweging.
  • Regelmatige afwisseling van houdingen en bewegingen.
  • Goed omgaan met stressperioden.

Blessures door overbelasting

Als weefsel lang meer belast wordt dan de belastbaarheid toestaat, is de kans groot dat het weefsel beschadigd raakt. Sporten kan dan niet of minder intensief, afhankelijk van de ernst van de beschadiging. In dit geval spreekt men van een blessure.

Als je een blessure hebt, is het belangrijk dat je lichaam tijd krijgt om te herstellen. Volledige rust is meestal niet noodzakelijk. Als je volledig rust neemt, wordt de belasting teruggebracht naar nul. De balans tussen belasting en belastbaarheid is dan weer gelijk. Als je je training dan weer oppakt, is de kans groot dat de blessure weer opspeelt. Dit komt omdat tijdens de rustfase de belastbaarheid is afgenomen ten opzichte van voor de blessure. Het lichaam is minder fit na de rust. 

Het is dus belangrijk om te blijven bewegen, maar wel op een lager intensiteitsniveau. Daarnaast moet je rekening houden met de factoren die de belastbaarheid en dus de balans beïnvloeden, zoals slaap, voeding, stress en rust. 

Verlagen van de belasting kan door:

  • Minder vaak te trainen.
  • Andere trainingsoefeningen te doen.
  • Minder oefeningen per spiergroep te doen.
  • Minder trainingsgewicht per oefening te gebruiken.
  • Minder series per oefening te doen.
  • Langere pauzes tussen series te nemen.

Meer informatie

Informatie over het voorkomen van blessures
www.voorkomblessures.nl/

Informatie over sporten en sportzorg 
www.sportzorg.nl

Informatie van de KNAU over overtraining 
www.atletiekunie.nl/

Informatie over belasting en belastbaarheid
www.fit.nl/fitnessblessures/belasting-belastbaarheid

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.