Rugpijn bij schaatsen en skeeleren

Rugpijn bij schaatsen en skeeleren

Rugpijn bij het schaatsen of skeeleren komt vaak voor. Meestal is het onschuldig en heeft de sporter er vooral last van tijdens het schaatsen of skeeleren. De pijn verdwijnt vaak snel als hij niet meer in de typische schaats- of skeelerhouding staat. De typische schaatshouding is een diepe zit, waarbij de knieƫn gebogen zijn en de romp voorover gebogen is.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Oorzaak

Mogelijke oorzaken van rugpijn bij schaatsen en skeeleren zijn:

  • de voorovergebogen schaats- en skeelerhouding
  • te zwakke rug- en buikspieren; daardoor houdt de sporter de schaatshouding niet vol
  • een verkrampte houding; de sporter is bang dat hij valt
  • een verkeerde schaats- en skeelertechniek
  • moeite om in evenwicht te blijven
  • valpartijen

Vaak ontstaat de pijn door een combinatie van oorzaken.

Verschijnselen

Mensen met rugpijn tijdens het schaatsen en skeeleren hebben vaak een stijf en vermoeiend gevoel in de onderrug. De pijn komt eerder voor bij mensen die rondjes rijden op een baan dan bij de mensen die ‘s winters toertochten rijden. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de vele bochten die de baanschaatsers moeten nemen. In die bochten buigen ze dieper voorover dan op de rechte stukken. Bij langere tochten strekken schaatsers de rug steeds vaker om de pijn te onderdrukken. 
De rugpijn kan ontstaan in de rugspieren, de buikspieren, de gewrichten van de rug of het bekken, of in de gewrichtsbanden.

Diagnose

De klacht is meestal onschuldig. De rugpijn verdwijnt als de sporter stopt met schaatsen of skeeleren. Een diagnose is daarom vaak niet nodig. 

Als de pijn na het schaatsen aanhoudt en enkele dagen rust houden ook niet helpt, is het raadzaam om naar de dokter te gaan. Ook als de rugpijn uitstraalt naar armen of benen en de sporter last heeft van krachtsverlies of tintelingen is verder onderzoek nodig.

Behandeling

Voorkomen is beter dan genezen. Om de voorovergebogen schaatshouding lang vol te kunnen houden is het belangrijk dat schaatsers goed trainen. De rug- en buikspieren verdienen daarbij extra aandacht. 
Als de klachten na het sporten aanhouden, komt dat meestal door vermoeide rugspieren en/of overbelaste gewrichtsbanden van de onderrug of van het bekken. Met rust, en eventueel massage, zal de pijn meestal snel verminderen. 

Het is raadzaam om het sporten na een blessure weer geleidelijk op te bouwen. Om tijdens een blessure toch fit te blijven, kan de sporter bijvoorbeeld licht joggen, fietsen en/of zwemmen.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.