Koorts en sport

Koorts en sport

Koorts is een lichaamstemperatuur van 38 °C of hoger. Als je gaat sporten met koorts, gaat de energie die nodig is voor het sporten, vaak ten koste van het lichamelijk herstel. Bij lichte verhoging of een lichte infectie kan sporten over het algemeen geen kwaad. Bij bijvoorbeeld bij kortademigheid, hoesten, koorts en spierpijn in armen en/of benen, is het advies om niet te sporten. Een lichaamstemperatuur tussen de 36,5 en 37,5 °C is normaal. Tussen 37,5 en 38 °C is er sprake van verhoging. Koorts ontstaat meestal door een infectie, zoals griep. De hogere temperatuur helpt het afweersysteem om een infectie beter te bestrijden. Koorts kan dus bevorderlijk zijn voor de genezing.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Symptomen koorts

Koorts verloopt vaak met pieken en dalen. Als de lichaamstemperatuur stijgt, kun je gaan klappertanden en koude rillingen krijgen. Als je temperatuur daalt als je koorts hebt, voel je je warm en ga je transpireren. 

Bij koorts kunnen spierpijn, hoofdpijn en vermoeidheid optreden. Daarnaast zijn er vaak specifieke symptomen, zoals hoesten of diarree. Deze klachten hangen samen met de infectie die de koorts veroorzaakt.

Oorzaken koorts

Er zijn heel veel virussen, bacteriën en schimmels (micro-organismen) die infectieziektes met koorts kunnen veroorzaken. Bij een lichte infectie is er meestal geen sprake van koorts. Bijvoorbeeld bij een eenvoudige neusverkoudheid. Er zijn ook andere redenen voor koorts. Zoals een hartinfarct, reuma of longembolie.

Sporten met koorts

Koorts betekent dat het afweersysteem bezig is een infectie of een andere ziekte te bestrijden. Dat kost energie. Als je gaat sporten met koorts, gaat de energie die nodig is voor het sporten vaak ten koste van het lichamelijk herstel. Bovendien is je prestatievermogen minder. De sportprestatie valt dan tegen. 

Bij lichte verhoging of een lichte infectie kan sporten over het algemeen geen kwaad. Bijvoorbeeld bij een neusverkoudheid. Dan kan het zelfs helpen om je wat beter te voelen. Sporten mag zolang de symptomen zich beperken tot uitsluitend boven de nek. Zoals bij neusverkoudheid, keelpijn en oorpijn, maar niet bij koorts. Sport de eerste 2 tot 3 dagen van de koorts niet te intensief. 

Komen de symptomen ook voor onder de nek, dan is het advies om niet te sporten. Bijvoorbeeld bij kortademigheid, hoesten, koorts en spierpijn in armen en/of benen. Het is belangrijk om altijd te luisteren naar de signalen van je lichaam. Wie het liefst onder de wol wil kruipen, doet er meestal verstandig aan om daaraan toe te geven.

1 of 2 dagen nadat je je beter voelt, mag je de training geleidelijk hervatten. Neem wel de tijd om de trainingsintensiteit langzaam op te bouwen. Voor elke zieke dag geldt: 2 dagen niet trainen of sporten. De ziekte ‘eruit zweten’ is een fabeltje.

Risico’s sporten met koorts

In de meeste gevallen valt het wel mee met de risico’s als je gaat sporten met koorts, alleen vallen de prestaties tegen. Mogelijke risico's:

  • Soms vertraagt sporten het herstel.
  • De infectie kan ernstiger verlopen dan wanneer je niet zou trainen.
  • Als je ziek bent, kun je je teamgenoten of medesporters besmetten met een bacterie of virus.

In zeldzame gevallen treden er ernstige complicaties op als je gaat sporten met koorts:

  • Het risico op oververhitting is wat groter tijdens sporten met koorts. In zeldzame gevallen treden hierdoor ernstige complicaties op, zoals hartritmestoornissen of toevallen.
  • Sommige virussen, zoals het griepvirus, veroorzaken een tijdelijke infectie van de hartspier. Sporten met een ontstoken hartspier kan leiden tot een hartstilstand.
  • Bij enkele andere infectieziektes is de milt vergroot. Dan kan tijdens het sporten een miltruptuur optreden.

Meer informatie

Informatie van Sportzorg Nederland 
www.sportzorg.nl/nieuws/actueel/sporten-en-griep-10-aandachtspunten.html
http://www.sportzorg.nl/bibliotheek/griep

Informatie van de Vlaamse overheid over gezond sporten
www.cjsm.be/gezondsporten/