Gamen voor en nadelen

Gamen: voor- en nadelen

Games zijn niet allemaal te omschrijven als ‘dom knallen en daarmee een spel winnen’, zoals ouderen wel eens denken. Sterker nog; je kunt er veel van leren, zoals creatief zijn, snelle beslissingen maken en omgaan met anderen. Games zijn big business; je kunt er je beroep van maken, bijvoorbeeld door een opleiding voor gamedesign te volgen. En wist je dat games steeds vaker worden ingezet om zieke mensen te helpen en mensen van angst af te helpen?

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Wat is gamen?

Gamen is een spel spelen op de computer of op een gameconsole, zoals PlayStation, X-box, Game Boy of de Wii. De pc is het meest populaire gamesysteem ter wereld. Games die via internet worden gespeeld, worden ‘online games’ genoemd. In Nederland beschikt 90% van de mensen over een computer met internetverbinding.

Online games

Veel online games worden met meerdere spelers tegelijk gespeeld en worden dan ook ‘online-multi-player games’ genoemd. Online gamen is heel populair, omdat het veel en unieke mogelijkheden heeft als je kijkt naar de omgang met anderen. Er is bijvoorbeeld bijna geen enkele andere manier te bedenken om samen met een tiener uit Japan en een dertiger uit Australië te spelen.
Een andere reden waarom het zo populair is, is dat je een virtuele wereld kunt beïnvloeden, wat merkbaar is voor andere spelers. Wat jij doet, zien anderen terug op hun scherm en daar moeten zij weer op reageren. Ook je eigen personage maken vinden veel mensen hartstikke leuk.

Game je slim

Van games en gamen kun je veel leren. Je moet in games veel dingen tegelijk kunnen doen (multi tasking). Concentratie is dus van belang, net zoals creativiteit. Maar daarbij moet je ook snel beslissen onder tijdsdruk en strategisch inzicht hebben. Dat laatste betekent dat je goed moet kunnen zien wat er precies aan de hand is en wat je kunt doen om de situatie te beïnvloeden zoals jij dat wilt.

Vrienden en vijanden

Voor sommige games is het ook nog belangrijk dat je goed met anderen kunt samenwerken. Hoe goed je sociale vaardigheden zijn, speelt dus ook nog mee, ook al klinkt dat raar wanneer je alleen achter je computer zit. Wat dat betreft is een virtuele wereld uit een spel – zoals World of Warcraft – net de echte wereld. Wanneer je je bijvoorbeeld niet aan de afspraken houdt, kun je ook binnen een virtuele wereld uit de groep gezet worden. Ook zijn er verhalen bekend over iemand die iets steelt in een game en dat de dief vervolgens zo wordt getreiterd door de andere spelers, dat hij geen kans meer heeft om verder te spelen.

Voor- en nadelen

Zoals bij zoveel dingen het geval is, zijn er positieve en negatieve kanten aan gamen. De positieve kanten – zoals online vrienden maken, creatief zijn en snel beslissen – zijn uitgebreid besproken. Een van de meest belangrijke negatieve kanten is dat je eraan verslaafd kunt raken. Als je daar meer over wilt weten, klik dan verder naar de tekst over gameverslaving. Een ander nadeel is dat alle vrijetijd die besteed wordt aan (veelvuldig) gamen niet aan andere zaken besteed kan worden, zoals sport en omgaan met vrienden.

Veilig gamen met PEGI

Niet alle games zijn geschikt voor alle leeftijden. Daarom is er een soort van kijkwijzer voor games in het leven geroepen: PEGI. PEGI is de afkorting voor Pan European Game Information. PEGI adviseert de kopers van de games, jongeren maar vooral ouders, vanaf welke leeftijd een game veilig kan worden gespeeld en waarschuwt waar nodig voor de inhoud. Net zoals bij de kijkwijzer hanteert PEGI een leeftijdadvies én een waarschuwingssymbool over de inhoud. De inhoudssymbolen zijn bijna gelijk aan die van de kijkwijzer.
PEGI zegt niets over de kwaliteit van de game en ook niet over de moeilijkheidsgraad of de doelgroep van een game. Lees dus altijd de beschrijving op de verpakking want een game met PEGI advies 12+ kan veilig door een 12-jarige gespeeld worden, maar kan tevens nog te moeilijk zijn voor een 13-jarige. Het PEGI-advies betekent dus dat het spel ongeschikt kan zijn voor jongeren onder de vermelde leeftijd. In Nederland maakt een winkeleigenaar zich strafbaar als hij games met de leeftijden 16+ en 18+ verkoopt aan kinderen die jonger zijn.

Voorkeur van jongens en meisjes

Op dit moment zijn jongens nog actievere gamers dan meisjes, al is dat beeld langzaam aan het veranderen. Daarbij verschilt de voorkeur van jongens en meisjes; jongens spelen vaak sport en racing games. Zij geven over het algemeen de voorkeur aan competitie en winnen. Meisjes spelen graag simulatie en webgames en experimenteren graag met rollen en interactie.

Toekomst

Jongeren vinden de tv steeds vaker saai. Informatie wordt passief overgedragen. De beeldbuis wordt steeds vaker ingeruild voor de gameconsole. Het spelen van games vraagt actieve betrokkenheid en maakt controle door de gamer mogelijk. De echte ‘gamegeneration’ zit nu op de middelbare school.
Online zijn de jongeren actief bezig met dingen die aansluiten bij hun interesse. Jongeren maken vaak deel uit van meerdere netwerken binnen de digitale wereld. Ze gamen online tegen leeftijdgenoten uit andere landen en uit andere culturen. Er worden allerlei community’s gestart en er worden LAN-party’s georganiseerd. (Een LAN-party is een evenement waar gamers samen komen, hun computer meenemen en games tegen elkaar spelen. Een kenmerk van de digitale wereld wordt soms dan ook aangeduid met Glocalisatie (Glocalisation). Hiermee wordt bedoeld dat je met iedereen over de hele wereld in contact kunt komen, je hebt je eigen netwerken en hebt de mogelijkheden daarmee iets te bereiken

Meer informatie en bronnen

Gameverslaving: probleemgebruik herkennen, begrijpen en overwinnen, geschreven door: Jeroen S. Lemmens, 2007.

Jongeren en hun digitale wereld: wat leraren en ouders eigenlijk moeten weten, geschreven door: Guus Wijngaards, Jos Fransen, Pieter Swager, 2006.

Een wereld te winnen: Gaming als sport en economie, geschreven door: Heus, Vermeend, Briët, Spaink, 2006.

Zelftest voor jongeren
http://gameadviesopmaat.nl/ 

Site voor o.a. ouders over gaming en jongeren
http://weetwatzegamen.nl

Informatie over opvoeden
www.ouders.nl