Coping

Coping is de manier waarop je met problemen en stress omgaat. Je reactie op een probleem is een combinatie van verstand en emoties. Er zijn verschillende manieren van coping. Deze heten copingstijlen. Je copingstijl overlapt vaak met je persoonlijkheid. Mensen gebruiken vaak een aantal copingstijlen. De manier waarop je met problemen omgaat, ontstaat al op jonge leeftijd.

Chat met een verpleegkundige

Twijfels of u naar de dokter moet? Of hebt u een korte vraag over uw gezondheid? Chat direct met een verpleegkundige via de app van CZ.

  • Gezondheidsadvies via chat
  • Start een chat en stel meteen uw vraag
  • Stuur een foto mee van uw klacht
  • Uw gegevens zijn veilig en blijven vertrouwelijk
  • 7 dagen per week bereikbaar (ook ’s avonds)
  • Bekijk een overzicht van al uw gesprekken

Download app de verpleegkundige

Copingstijlen

Er zijn een aantal copingstijlen:

  • Het probleem actief aanpakken.
  • Sociale steun zoeken.
  • Vermijden en afwachten.
  • Afleiding zoeken.
  • Depressief reageren.
  • Emoties en boosheid uiten.
  • Geruststellende gedachtes.

Het probleem actief aanpakken

Dit is een effectieve copingstijl. Mensen met deze copingstijl gebruiken vooral hun verstand. Ze gaan in de aanval en zijn optimistisch. Ze delen het probleem op in stukjes en zoeken voor elk stukje een oplossing.

Sociale steun zoeken

Dit is een effectieve copingstijl. Mensen met deze copingstijl zoeken troost en steun bij anderen. Ze zoeken samen met anderen een manier om het probleem op te lossen.

Vermijden en afwachten

Deze copingstijl is niet effectief. Mensen met deze copingstijl vluchten verstandelijk van het probleem. Ze vermijden het of doen net of het probleem er niet is. Als dat niet lukt, nemen ze een afwachtende houding aan. Ze hebben dan geen invloed op de gevolgen.

Afleiding zoeken

Deze copingstijl is niet effectief. Mensen met deze copingstijl vluchten emotioneel van het probleem. Ze richten hun aandacht op andere dingen. Vaak nemen ze verdovende middelen, zoals alcohol of sigaretten.

Depressief reageren

Deze copingstijl is niet effectief. Mensen met deze copingstijl laten zich overvallen door het probleem. Ze piekeren, twijfelen aan zichzelf en geven zichzelf de schuld. Ze zijn niet in staat het probleem op te lossen.

Emoties en boosheid uiten

Deze copingstijl is niet effectief. Mensen met deze copingstijl raken door het probleem gefrustreerd, gespannen en boos. Ze reageren dat af op de omgeving. Ze kunnen agressief en asociaal worden.

Geruststellende gedachtes

Deze copingstijl is niet effectief. Mensen met deze copingstijl houden zichzelf voor de gek. Ze vertellen zichzelf dat het wel weer goed komt, zonder het probleem op te lossen.

Persoonlijke copingstijl

Mensen gebruiken vaak 1 of enkele copingstijl(en). Met de Copingtest kun je ontdekken welke copingstijl je het meest gebruikt.
Mensen met een effectieve copingstijl hebben minder kans op lichamelijke en psychische klachten. Ze voelen zich beter en zelfverzekerder. Ze zijn beter in contact met anderen en hebben minder stress.
Je kunt je copingstijl veranderen. Vaak is de hulp van een deskundige nodig, zoals een bedrijfsarts, (bedrijfs)psycholoog of coach.

Meer informatie

Omgaan met burnout. Preventie, hulp en integratie. 
Carien Karsten 
ISBN13 9789038909462 

Informatie van het tijdschrift Psychologie Magazine 
www.psychologiemagazine.nl/Wat-doet-stress-met-ons-lichaam-en-brein 

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.