Let op! Deze gegevens zijn mogelijk niet meer actueel.

Zwemmen

Inleiding

Zwemmen als sport heeft veel voordelen. De Nederlandse jeugd leert al heel vroeg zwemmen. Ook voor ouderen organiseren zwembaden allerlei lessen om mensen vertrouwd te maken met water. Zeker voor zwemmen geldt dat mensen nooit te oud zijn om te leren.

Hier gaat het over de gezondheidsvoordelen en gevaren van zwemmen.

Zwemmen kent verschillende technieken of ‘slagen’. De meest voorkomende zijn:

  • Schoolslag
  • Borstcrawl
  • Vlinderslag
  • Enkelvoudige rugslag
  • Rugcrawl

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Gezondheidsvoordelen

Het risico op blessures is bij recreatief zwemmen heel erg laag. Zwemmen en allerlei varianten van bewegen in water, zoals bijvoorbeeld aquajoggen, worden veel gebruikt bij revalidatie van diverse aandoeningen. Dat geldt bijvoorbeeld voor revalidatie bij nieuwe kunstgewrichten, rugklachten, liesblessures en sportblessures.

Zwemmen wordt ook geadviseerd om de houding te verbeteren. Warm water kan ondersteuning bieden bij herstel, bewegingen vergemakkelijken en pijn verlichten. Veel mensen met reuma trainen of zwemmen dan ook het liefst in warm water.

Daarnaast is zwemmen de sport waar een hoger vetgehalte voordelig is. Vet heeft een lager soortelijk gewicht als water. Door een hoger vetgehalte verbetert het drijfvermogen. Daardoor vermindert de waterweerstand en wordt het zwemmen eenvoudiger.

Trainen in water is uitermate geschikt om:
  • Calorieën te verbranden.
  • Spierkracht te trainen.
  • Uithoudingsvermogen op te bouwen.
  • Algemene beweeglijkheid te verbeteren.


Gevaren

In de wedstrijdzwemmen komen een aantal specifieke blessures voor. Redelijk veel wedstrijdzwemmers hebben een zwemmersarm. Dat is een overbelasting van de schouder. Ook een overbeweeglijk schoudergewricht, kan het gevolg zijn van veel en intensief zwemmen.

Knieën kunnen bij een geforceerde schoolslag overbelast raken. De rug kan problemen geven bij de vlinderslag en de schoolslag vanwege mogelijke overstrekking. Starten en keren zijn bij zwemmen een extra blessurerisico in verband met eventuele verrekkingen van spieren.

Zwemmen kan, zoals gezegd, de houding verbeteren. Maar er is een kanttekening. Juist heel actieve zwemmers hebben vaak een typische afwijking in hun houding. De kromming van de rug ter hoogte van de borstkas lijkt groter te worden. Dit komt waarschijnlijk door een onbalans van de spieren. De spieren aan de voorzijde van het lichaam ontwikkelen zich dan meer dan de spieren aan de achterzijde. Dit is te voorkomen door goed te trainen, met goede begeleiding.

Voorkomen van blessures

De verschillende slagen bij zwemmen vragen om een goede techniek. Het is aan te raden om de technieken onder begeleiding aan te leren. Zo wordt de kans op een blessure kleiner.

Meer informatie

Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB)
www.knzb.nl/

Sportzorg
http://sportzorg.nl/