Winterdepressie

Winterdepressie

Wat is een winterdepressie?

Een winterdepressie is een vorm van depressie. De symptomen ontstaan vooral in de herfst en de winter. In december, januari en februari komt deze stoornis het meest voor.

Snel de juiste hulp bij depressiviteit of een angststoornis | Mentaal Beter Online

Bij Mentaal Beter Online kun je terecht voor online therapie bij depressieve klachten en angststoornissen. Al het contact met jouw psycholoog word gevoerd in een veilige online omgeving via beeldbellen en chat.

Lees hier meer over Mentaal Beter Online

Symptomen winterdepressie

Symptomen die voorkomen bij een winterdepressie:

  • Overdag slaperig zijn.
  • Erg moe zijn.
  • Meer eten en dikker worden.
  • Somber zijn.
  • Minder zin in seks.
  • Moeite met concentreren.
  • Snel ge├»rriteerd zijn.

De symptomen verdwijnen in het voorjaar.

Oorzaken winterdepressie

Het is niet helemaal bekend hoe een winterdepressie ontstaat. Het heeft te maken met een tekort aan zonlicht. Het slaaphormoon melatonine, dat ’s avonds wordt aangemaakt waardoor we slaperig worden, wordt ‘s ochtends bij minder daglicht in de herfst en winter bij sommige mensen niet voldoende afgebroken.

Ook erfelijke factoren spelen een rol. In sommige families komen winterdepressies veel meer voor. Ervaringen uit de jeugd, spanningen, een negatief gedachtenpatroon en het feit dat we ’s winters minder actief zijn, kunnen een winterdepressie in stand houden of verergeren.

Diagnose winterdepressie

De diagnose wordt gesteld op basis van het verhaal van de patiënt en zijn naasten. Ook de familiegeschiedenis is van belang.

Je moet 2 jaar achter elkaar symptomen hebben voordat een arts de diagnose winterdepressie stelt.

Behandeling winterdepressie

Er is een aantal behandelingen voor een winterdepressie:

  • Lichttherapie. Dit helpt bij 50 tot 80 procent van de mensen.
  • Medicijnen.
  • Psychotherapie.

Zelfzorg bij een winterdepressie

Je kan zelf een aantal dingen doen als je een winterdepressie hebt:

  • Blijf actief.
  • Soms helpen weklichten.
  • Drink geen of weinig alcohol.
  • Eet gezond. En neem extra vitamine D. Dat geldt zeker voor mensen die ouder dan 50 jaar zijn.
  • Soms helpt een zelfhulpgroep.

Meer informatie

Informatie over winterdepressie 
www.winterdepressiezelftest.nl/ 

Informatiepunt voor winterdepressiepatiënten 
Postbus 50 
9950 AB Winsum 
Tel.: 0900-044 10 59 (maandag-vrijdag, tussen 9.00-17.00 uur en 20.30-21.30 uur) 

Website van de Stichting Licht en Gezondheid 
www.solg.nl/ 

Patiëntenversie van de Richtlijn Depressie 
www.ggzrichtlijnen.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&richtlijn_id=43

Kurlansik S.L., Ibay A.D., (2012) “Seasonal Affective Disorder”, American Family Physician, vol. 86 no.11, pp 1037-41. 
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23198671

Lam R.W., Levitt A.J. et al (2006) “The Can-SAD study: a randomized controlled trial of the effectiveness of light therapy and fluoxetine in patients with winter seasonal affective disorder.” American Journal of Psychiatry, vol. 163, no. 5, pp 805-12. 
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16648320

Informatie van het Depressie Centrum van het Fonds Psychische Gezondheid 
www.psychischegezondheid.nl/page/1100/depressie.html