Whiplash en sporten

Whiplash en sporten

De gevolgen van een whiplash kunnen behoorlijk variƫren. Sommige mensen hebben weinig tot geen restverschijnselen. Maar er zijn ook mensen met ernstige chronische klachten zoals pijn, duizeligheid, vermoeidheid, bewegingsbeperking van de nek, geheugen- en concentratiestoornissen en emotionele labiliteit. Deze klachten zorgen ervoor dat mensen minder kunnen en doen dan voorheen. Toch kunnen mensen met een whiplash sporten. Dat is juist goed. Goede begeleiding is hierbij wel belangrijk.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Gevolgen van whiplash

Whiplash en angst
Mensen met een whiplash hebben vaak pijn als ze hun nek bewegen. Uit angst voor de pijn proberen ze hun nek zo min mogelijk te belasten en krijgen daardoor vaak een krampachtige houding. Door deze krampachtige houding verergeren de stijfheid en de klachten eerder dan dat ze minder worden. 

Het is heel belangrijk dat mensen met een whiplash niet bang zijn om te bewegen. Dat lukt als zij ervaren dat ze kunnen bewegen zonder dat de klachten en pijn erger worden. Het gaat erom dat zij geleidelijk weer durven te bewegen.

Belastbaarheid
Met een whiplash kun je bewegen en sporten. Als je goede begeleiding krijgt, is het zelfs zeer goed dat je leert omgaan met klachten en je belastbaarheid te vergroten. Belastbaarheid is de hoeveelheid kracht en inspanning die het lichaam aankan. 

Je kunt begeleiding krijgen van een (sport)arts, (neuro)psycholoog, ergotherapeut, fysiotherapeut en/of oefentherapeut. Een multidisciplinaire behandeling (behandeling door experts op verschillende vakgebieden) is nodig om mensen met een whiplash goed te behandelen en begeleiden. 

Met een whiplash moet je ervoor zorgen dat je niet over je pijngrens heen gaat. Dit kan de klachten erger maken. Langzaam, door een geleidelijke trainingsopbouw, kun je onder begeleiding werken aan het verschuiven van je pijndrempel. De pijndrempel is het punt waarop mensen pijn beginnen te voelen.

Sportadvies bij whiplash

Lichamelijke belasting
Belasting is een term die gebruikt wordt bij bewegen en sporten. Het is de hoeveelheid kracht die op een lichaam inwerkt. Belasting gaat over wat van het lichaam gevraagd wordt. Voor mensen met een whiplash zijn individuele sporten waarbij ze zelf hun belasting kunnen controleren het meest geschikt. 

Geschikte en minder geschikte sporten

Als je tijdens het sporten de belasting kunt controleren, bepaal je zelf tot hoever je gaat zonder je pijngrens te passeren. Zulke sporten zijn geschikt als je een whiplash hebt. Sporten waarbij onverwachte bewegingen plaatsvinden, zijn ongeschikt. Denk bijvoorbeeld aan balsporten. Daarbij kunnen sporters in het vuur van het spel vergeten rekening te houden met hun bewegingsgrenzen. 

Fitness is een geschikte sport voor mensen met een whiplash die willen sporten. Hierbij kun je zelf je belasting controleren. Ook zijn er meestal geen onverwachte bewegingen. Grondoefeningen en intervaloefeningen in combinatie met fitness hebben een goede uitwerking op mensen met een whiplash. 

Ook zwemmen is zeer geschikt om vanuit ontspanning tot inspanning te komen. Hier hebben mensen met een whiplash baat bij. Met een whiplash moet je bij zwemmen wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je je beseffen dat het beter is de pijngrens niet te veel te overschrijden. De belastbaarheid kan met behulp van zwemmen groter worden. Je kunt bovendien aandacht besteden aan ergonomisch bewegen in water. Aquajoggen is een geschikt onderdeel van zwemmen voor mensen met een whiplash. Schoolslag en andere zwemslagen kunnen vervelend zijn met nekletsel.

Pijngrens bij whiplash

Als je wilt sporten en je hebt whiplashklachten, dan is het goed om te beseffen dat je je pijngrens beter niet te veel moet overschrijden. Het is verstandiger om door geleidelijke training deze grens stap voor stap te verschuiven. De belastbaarheid zal hierdoor op de lange termijn toenemen.

Meer informatie

Website van Whiplash Stichting Nederland
www.whiplashstichting.nl

Informatie van orthopeden over whiplash
www.orthopedie.nl/whiplash

Een sportorganisatie zoeken bij jou in de buurt
www.hartenvaatgroep.nl/beweegzoeker

Vereniging van Neurologie (2008) CBO-Richtlijn Diagnostiek en Behandeling van mensen met Whiplash Associated Disorder I/II 
www.diliguide.nl/whiplash

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.