Wees verstandig met tussendoortjes

Als je geen zwaar lichamelijk werk doet, heeft je lichaam normaal gesproken genoeg aan een ontbijt, lunch en warme maaltijd. Met daarbij voldoende vocht natuurlijk.

Echt nodig

De tussendoortjes die je eet, heb je meestal niet echt nodig. Die hebben we ons voornamelijk laten aanpraten, onder andere door reclames. Het kan wel, hoor, dat je tussendoor echt iets nodig hebt. De ene mens heeft immers sneller een lage bloedglucosespiegel dan de andere. Maar ga eerst eens bij jezelf na:

  • Eet je uit gewoonte, uit verveling of als troost? Of komt het doordat je steeds die droppot voor je neus ziet staan? Tip: zet die pot weg!
  • Was je laatste maaltijd vullend genoeg? Neem bijvoorbeeld een maaltijd met volkorenbrood, halvarine of margarine, beleg (maar niet alleen zoet) en rauwe groente, samen met kwark, yoghurt of melk.

Als je minder tussendoortjes eet, heeft dat als bijkomend voordeel dat je afvalt én dat je geld bespaart. Veel tussendoortjes zijn relatief duur. Als je verder gezond eet, is er overigens best ruimte voor een tussendoortje. Enkele tips voor lekkere en gezonde hapjes:

  • Een handje ongezouten noten per dag is goed voor je lijf. Niet meer dan één handje, want noten bevatten veel calorieën.
  • Eet een boterham minder tijdens je ontbijt of lunch, eet die tussendoor.
  • Neem een stuk fruit (geen sap!).
  • Eet liever geen mueslirepen, ontbijtkoek en rozijnenkoeken. Ze klinken heel gezond, maar ze vallen eerder in de categorie snoep (als je toch een pakje ervan bij je hebt – waar vaak 2 of 3 stuks in zitten –, eet er dan maar eentje).
  • Doe mee aan de nieuwe trend: vergadergroenten. Zet tijdens vergaderingen geen koekjes op tafel, maar snackgroenten zoals tomaatjes en worteltjes. Die hoef je niet te schillen en je krijgt er geen vieze handen van. Word jij de trendsetter op kantoor?
  • Misschien is het tijd om het traktatiebeleid bespreekbaar te maken. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om één keer per maand de verjaardagen te vieren van de collega’s die in die maand jarig zijn. Dan eet je met z'n allen veel minder vaak gebak. Wellicht kun je in plaats van gebak trakteren op een schaaltje met stukjes vers fruit?

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.