Voedingssupplementen en doping bij sport

Voedingssupplementen en doping bij sport

Voedingssupplementen en sportvoedingssupplementen zijn populair. Dit zijn middelen die sportprestaties kunnen verbeteren. Onder doping vallen alle middelen en methoden die op de dopinglijst van het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA) staan. op deze lijst staan verschillende (genees)middelen, methodes en drugs. Doping houdt meer in dan 'dopinggeduide middelen'. Ook methodes zoals bloedtransfusies vallen onder doping. Sportprestaties zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder voeding. Andere factoren die invloed hebben op sportprestaties zijn onder andere: training, slaap, voldoende rust, talent en motivatie.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Voedingssupplementen en sport

Voor goede sportprestaties is gezonde voeding erg belangrijk. Met gezonde voeding is uiteindelijk de meeste winst voor de gezondheid te behalen.

Vitaminen, mineralen en aminozuren zitten in voeding. Als je een gevarieerd eetpatroon hebt, krijg je meestal voldoende van deze voedingsstoffen binnen. 

Sporters die te weinig van bepaalde voedingsstoffen binnenkrijgen, kunnen standaard voedingssupplementen gebruiken. Voor sporters die weinig kunnen eten omdat ze een laag gewicht willen bereiken of behouden, kan aanvulling met voedingssupplementen nodig zijn. Dat is van toepassing voor bijvoorbeeld topduursporters, jockey's of balletdansers. 

Het is een misverstand dat je nooit te veel vitaminen en mineralen binnen kunt krijgen. Te veel vitaminen en mineralen kunnen wel degelijk schadelijk zijn. Daarom is het belangrijk om hier bewust mee om te gaan.

Sportvoedingssupplementen en sportvoeding

Veel supplementen worden ingedeeld in de categorie sportvoedingssupplementen, bijvoorbeeld:

  • Koolhydraatsupplementen Vooral tijdens en na een (zware) training kun je baat hebben bij bepaalde sportvoeding. Bij inspanningen van langer dan een uur, moet je je vochtbalans op peil houden door voldoende te drinken. Een lage concentratie koolhydraten in hypotone- of isotone sportdrank zorgt ervoor dat je voldoende energie houdt om de inspanning tot een goed einde te brengen. Na het sporten kun je met een sterker geconcentreerde drank met koolhydraten je verloren energie weer snel aanvullen.
  • Eiwitsupplementen Eiwitten (aminozuren) zorgen voor sneller spierherstel na krachtsinspanning. Daar kun je gebruik van maken. Neem binnen een half uur na het sporten een eiwitrijk product (bijvoorbeeld een bakje kwark, flinke beker melk of een broodje kaas). Dan krijg je de hoeveelheid eiwit binnen die je nodig hebt voor sneller spierherstel. Als dat niet lukt of als je zeer intensief sport, kunnen eiwitsupplementen een mogelijkheid zijn. Een sportdiĆ«tist kan je een persoonlijk advies geven over de dosering en soort eiwitsupplement die je nodig hebt.
  • Creatinesupplement Een creatinesupplement kan soms voordeel bieden bij krachtsport of sprintactiviteiten.

Kruidenpreparaten die te koop zijn als sportvoedingssupplementen worden afgeraden, omdat de effecten niet bewezen zijn. Bovendien zitten er aan sommige kruiden gezondheidsrisico’s.

Dopinggeduide middelen en oneigenlijk medicijngebruik

Dopinggeduide middelen, zoals bepaalde hormonen, drugs en geneesmiddelen, hebben meestal een duidelijke prestatieverhogende werking. Sommige dopinggeduide middelen vormen een hoog gezondheidsrisico voor wedstrijdsporters. Vanwege de prestatieverhogende werking en de gezondheidsrisico's zijn deze middelen verboden.

Sommige sportvoedingssupplementen bevatten dopinggeduide middelen. De dopinggeduide middelen staan vermeld op de dopinglijst van het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA). Ook sporters die niet aan georganiseerde wedstrijden meedoen, en dus niet gecontroleerd worden, wordt sterk afgeraden om dopinggeduide middelen te gebruiken. Dit in verband met de gezondheidsrisico’s.

In fitnesscentra en sportscholen worden ook middelen verkocht waarvan het gebruik door gezonde mensen sterk wordt afgeraden. Deze middelen staan niet op de dopinglijst. Bijvoorbeeld schildklierhormonen. Artsen adviseren schildklierhormonen aan mensen die problemen met hun schildklier hebben. De patiënten worden daarbij regelmatig medisch gecontroleerd en als het nodig is, wordt de dosering aangepast. Sommige mensen gebruiken deze middelen om af te vallen. Dat wordt sterk afgeraden omdat ze in zo’n situatie schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.

Onterecht en ongecontroleerd gebruik van geneesmiddelen door gezonde mensen, wordt sowieso sterk afgeraden. Op de website van de dopingautoriteit is hierover veel informatie te vinden.

Meer informatie

Informatie over krachttraining en wat daarbij komt kijken 
www.eigenkracht.nl

Informatie van de Nederlandse Dopingautoriteit
www.dopingautoriteit.nl


Voor een advies dat is afgestemd op je persoonlijke situatie kun je een sportdiëtist raadplegen via: 
www.sportdietetiek.nl

Informatie van het Voedingscentrum over voeding en sporten
www.voedingscentrum.nl