Voedingsregels voor sporters

Voedingsregels voor sporters

Algemene voedingstips voor sporters

De algemene spelregels voor de voeding van een sporter zijn:

Volg een webinar over het vinden van de beste zorg

Hoe krijgt u de beste zorg die ook nog eens past bij úw situatie? In de gratis webinars van CZ krijgt u handig advies en praktische tips van professionals.

Bekijk hier de webinars

  • Eet volop koolhydraatrijke voedingsmiddelen (brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten). Snoep en frisdrank zijn ook rijk aan koolhydraten (suikers), maar zijn minder wenselijk.
  • Kies de goede soorten vet (namelijk onverzadigde vetten in olie, halvarine en vis) en wees zuinig met vet.
  • Gezonde voeding bevat voldoende eiwitten.
  • Eet gevarieerd.
  • Drink veel vocht.
  • Zorg voor een goede timing van de maaltijden.

De ene sport is echter de andere niet. Iedere sport stelt zo zijn eigen eisen aan de voeding. De diverse sporten kunnen geclusterd worden in de onderstaande 3 groepen. Sommige sporten vallen deels in de ene, deels in de andere categorie. Per categorie vind je de specifieke eisen waaraan de voeding moet voldoen.

Duursport: langdurende belasting met een matige intensiteit of kortdurende belasting (2-10 minuten) met een hogere intensiteit. Voorbeelden zijn fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, schaatsen, skeeleren, skaten, zwemmen, aquajoggen, aerobics, langlaufen en skiën. 

Krachtsport: kortdurende belasting met hoge intensiteit. Voorbeelden zijn gewichtheffen, kogelstoten, touwtrekken, turnen, sprinten,karate, discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, hoog- en verspringen en korteafstandzwemmen. 

Spelsport: afwisseling van duur- en intervalactiviteit (kracht- en snelkrachtacties). Voorbeelden zijn voetbal, tennis, handbal, hockey en volleybal.

Meer informatie

Informatie over voeding en drinken bij sport
www.sportzorg.nl/sportvoeding/voedingsregels-voor-sporters
www.blessure-aanwijzer.nl/voeding_drinken.htm