Voedingsregels voor sporters

Voedingsregels voor sporters

Algemene voedingstips voor sporters

De algemene spelregels voor de voeding van een sporter zijn:

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

  • Eet volop koolhydraatrijke voedingsmiddelen (brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten). Snoep en frisdrank zijn ook rijk aan koolhydraten (suikers), maar zijn minder wenselijk.
  • Kies de goede soorten vet (namelijk onverzadigde vetten in olie, halvarine en vis) en wees zuinig met vet.
  • Gezonde voeding bevat voldoende eiwitten.
  • Eet gevarieerd.
  • Drink veel vocht.
  • Zorg voor een goede timing van de maaltijden.

De ene sport is echter de andere niet. Iedere sport stelt zo zijn eigen eisen aan de voeding. De diverse sporten kunnen geclusterd worden in de onderstaande 3 groepen. Sommige sporten vallen deels in de ene, deels in de andere categorie. Per categorie vind je de specifieke eisen waaraan de voeding moet voldoen.

Duursport: langdurende belasting met een matige intensiteit of kortdurende belasting (2-10 minuten) met een hogere intensiteit. Voorbeelden zijn fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, schaatsen, skeeleren, skaten, zwemmen, aquajoggen, aerobics, langlaufen en skiën. 

Krachtsport: kortdurende belasting met hoge intensiteit. Voorbeelden zijn gewichtheffen, kogelstoten, touwtrekken, turnen, sprinten,karate, discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, hoog- en verspringen en korteafstandzwemmen. 

Spelsport: afwisseling van duur- en intervalactiviteit (kracht- en snelkrachtacties). Voorbeelden zijn voetbal, tennis, handbal, hockey en volleybal.

Meer informatie

Informatie over voeding en drinken bij sport
www.sportzorg.nl/sportvoeding/voedingsregels-voor-sporters
www.blessure-aanwijzer.nl/voeding_drinken.htm