Visualisatie

Visualisatie

Wat is visualisatie?

Visualisatie is een vorm van meditatie. Hierbij vorm je in je hoofd beelden van prettige of gewenste situaties.

Volg een webinar over het vinden van de beste zorg

Hoe krijgt u de beste zorg die ook nog eens past bij úw situatie? In de gratis webinars van CZ krijgt u handig advies en praktische tips van professionals.

Bekijk hier de webinars

Nut van visualisatie

Er zijn verschillende redenen om te visualiseren:

  • Innerlijke rust krijgen De meeste mensen die visualiseren, doen dit om in tijden van stress innerlijke rust te krijgen. Zo kunnen zij zich totaal ontspannen, de gedachtestroom stoppen en openstaan voor de signalen uit hun onderbewustzijn. Dit doe je bijvoorbeeld door te denken dat je in een prettige omgeving bent, een omgeving waarin je je ontspannen voelt.
  • Betere prestaties neerzetten Visualisaties worden ook gebruikt om betere prestaties neer te zetten. Als sporters een wedstrijd bijvoorbeeld van tevoren tot in detail visualiseren, kan dit goed zijn voor hun prestaties. Daarnaast kunnen visualisaties helpen om gewenste situaties of dromen bereikbaar te maken. Het bereidt lichaam en geest namelijk voor op het bereiken van doelen. Visualisatie maakt de gewenste situatie tot een deel van iemand zelf.
  • Jeugdtrauma's, angst en onzekerheid verwerken Onder begeleiding van een gespecialiseerde therapeut kunnen visualisaties helpen om een (jeugd)trauma te verwerken. Er zijn ook speciale kindertherapeuten die kinderen met visualisaties kunnen helpen. Bijvoorbeeld om van angsten of onzekerheden af te komen. Dit kan door met de kinderen te mediteren, of door een verhaal te schrijven en dat regelmatig voor te lezen. Doordat kinderen zich sterk identificeren met de verhalen, is dit ook een vorm van visualisatie.

Visualisatieoefening

Probeer visualiseren zelf eens uit met de volgende oefening. Laat negatieve energie los en krijg in plaats daarvan nieuwe, schone en krachtige energie. Dit geeft meteen een lekkerder en energieker gevoel.

Laat iemand anders de oefening voorlezen of spreek hem zelf in op je smartphone en luister hem daarna af. Zorg ervoor dat het mogelijk is om tijdens de visualisatie te ontspannen. Je kunt visualisatie-oefeningen staand, zittend of liggend doen. Welke houding je ook kiest, zorg dat je je comfortabel voelt. Kies je ervoor om te gaan liggen, zorg dan dat je een kussentje hebt voor onder je hoofd.

Zet je telefoon uit en zorg dat niemand je kan storen. Steek naar eigen wens (geur)kaarsjes aan of laat een stokje wierook branden. 

De volgende oefening doe je staand:

Startpositie

  • Ga met je voeten stevig op de grond staan.
  • Adem diep in en blaas rustig uit.
  • Stel je voor dat er vanuit je kruin een lijn naar boven loopt, die je opricht en verbindt met het licht. Vanuit je stuitje loopt er een lijn naar beneden, die je verbindt met de zwaartekracht van de aarde.
  • Stel je daarna voor dat je een duikpak aantrekt waar je energie niet uit kan wegstromen: je bent ‘waterdicht’.
  • Breng je aandacht dan naar de achterkant van je lichaam en focus op je voeten.

Wilskracht en concentratie

  • Breng je aandacht naar je hielen, langs je kuit omhoog, langs de achterzijde van je bovenbenen, naar je billen, rug, schouders en nek. Ga dan via je kruin over je hoofd naar voren.
  • Breng je aandacht nu geconcentreerd langs je ogen, neus en mond naar je keel. En verder omlaag langs je borst, buik, onderbuik, schaamstreek, bovenbenen, knieën en scheenbenen naar je voeten, langs je tenen naar je voetzolen.
  • Je bent nu weer terug bij het beginpunt: je hielen.

Kleur en energie

  • Doe dit nogmaals, maar breng nu energie met de kleur rood uit de aarde omhoog langs de achterkant van je lichaam.
  • Voel jezelf sterk worden, je laadt jezelf helemaal op.
  • Breng daarna vanuit je kruin lichtenergie in de kleur geel via de voorkant van je lichaam omlaag tot je weer bij je hielen bent.
  • De rode energie, die omhoog gaat langs de achterkant van je lichaam, staat voor wilskracht. De gele energie, die omlaag gaat via de voorkant, staat voor concentratie.

Opladen

  • Laat de krachtige energie binnen je duikpak een aantal keren rondgaan. Laat je gedachten komen en gaan, en ontspan terwijl je de energie laat rondgaan.
  • Word je bewust van je toenemende kracht. Je voelt je vol overtuiging, kracht en energie.

Visualisatie onder begeleiding

Wanneer dit je eerste visualisatieoefening was, is de kans groot dat het je niet direct bracht wat je ervan verwachtte. Dat is heel normaal. Het is moeilijk om je over te geven aan een moment en alle gedachten te stoppen. Maar hoe vaker je het doet, hoe beter het zal gaan. 

Je kunt visualisatie ook onder begeleiding of in een groep oefenen. Zoek dan contact met een therapeut die zich in visualisatie heeft gespecialiseerd.

Ook kun je een cursus visualiseren volgen. De mogelijkheden hiervoor in je omgeving, vind je als je op internet de zoektermen ‘meditatie’, ‘visualisatie’ en je woonplaats intypt.

Meer informatie

Visualisatie en creatieve meditatie, David Fontana, ISBN13 9789044720471. 

Algemene informatie over meditatie 
www.abc-van-meditatie.nl/meditatietechnieken