Zo vind je balans tussen werk en de overgang

Pas jouw balans aan, telkens opnieuw

Wat een gezonde balans is, is voor iedereen anders. Wat een goed evenwicht is, verandert ook mee met jou en je situatie. Een balans die past bij jou en met je mee verandert, is belangrijk om werk en de overgang goed te combineren.

Wij geven je hier een stappenplan om jouw persoonlijke balans te vinden en steeds opnieuw aan te passen. Het uitgangspunt daarbij ben je zelf. Wie ben jij? Waar heb jij specifiek behoefte aan? Wat heb jij nodig om het vol te houden? Wat maakt je leven fijn voor jou? Ook tijdens de overgang en wat die voor jou betekent!

Chat met een verpleegkundige

Twijfels of u naar de dokter moet? Of hebt u een korte vraag over uw gezondheid? Chat direct met een verpleegkundige via de app van CZ.

  • Gezondheidsadvies via chat
  • Start een chat en stel meteen uw vraag
  • Stuur een foto mee van uw klacht
  • Uw gegevens zijn veilig en blijven vertrouwelijk
  • 7 dagen per week bereikbaar (ook ’s avonds)
  • Bekijk een overzicht van al uw gesprekken

Download app de verpleegkundige

Stap 1: Wat geeft je energie en wat kost je energie?

Stel jezelf eerst de vraag wat je belangrijk vindt in de balans tussen werk, privéleven en in de overgang zijn.

  • Zet van de punten die je noemde eens op een rijtje welke je energie geven en welke je energie kosten. Waar geniet je van en waar word je blij van? Wat kost alleen maar energie en maakt je moe? En, kun je jouw werk en leven hierop aanpassen?
  • Welke dingen die je energie kosten kun je misschien overlaten aan een ander? Thuis, maar ook op je werk. Kan een collega wat administratietaken van je overnemen als jij daar een hekel aan hebt en zij daar goed in is? Dan kun jij aandacht geven aan het verwerken van de e-mail. Kan een buurvrouw wat boodschappen voor je meenemen of een uurtje op de kinderen passen?
  • Kijk naar wat je energie geeft. Hoe kun je die dingen een vaste plek geven in je dag en in de week? Plan die in en zet ze niet aan de kant. Deze dingen maken dat je je eigen batterij weer op kunt laden. En dat heb je nodig!

Stap 2: Maak je situatie bespreekbaar

  • Maak je situatie bespreekbaar zowel thuis als op het werk.
  • Vraag duidelijk om de hulp die voor jou werkt. Je weet zelf wat jou persoonlijk het best rust geeft. Hoe duidelijker je daarin bent, hoe beter.
  • Bespreek het zo vaak als jij dat nodig hebt. Je situatie, je gevoel en je behoeften kunnen altijd veranderen. Over het algemeen willen mensen je gerust helpen. Zeker als je ze duidelijk aangeeft wat je nodig hebt.

Stap 3: Maak een plan en hou je eraan

  • Maak een plan op basis van wat je net hebt opgeschreven. Vul op je weekagenda duidelijke momenten met ruimte voor jezelf in.
  • Vul ook in wanneer je op je werk bent. Wanneer je thuis taken doet. Wanneer je tijd voor jezelf neemt. Dan ben je dus allemaal niet beschikbaar voor anderen.
  • Neem regelmatig korte pauzes. Even naar de wc gaan kan soms al genoeg zijn. Dan kun je even opladen of een opvlieger laten uitrazen, voordat je verder gaat met je werk. Drink tijdens die pauzes wat water en let een paar minuten op je ademhaling. Zorg dan dat je goed uitademt.
  • Zorg dat je iedere dag eindigt met wat tijd om niks te doen. Dan kan je een beetje lummelen en tot rust komen, voordat je gaat slapen. Je slaapt dan meestal makkelijker in.
  • Bespreek je agenda met de mensen thuis en op je werk. Zo weten de mensen in jouw omgeving wanneer je wel en niet beschikbaar voor ze bent.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.