Vetten en sport

Vetten en sport

Inleiding

Voldoende drinken en gezond eten is erg belangrijk voor sporters. Goed uitgebalanceerde voeding bevat koolhydraten, eiwitten, vitamines, mineralen en spoorelementen, maar ook vetten.

Waar gebruikt ons lichaam vetten voor? En hoeveel heb je als sporter nodig?

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Vetten in ons lichaam

Ons lichaam gebruikt vetten als brandstof bij laagintensieve en/of langdurige inspanning. Bij intensieve inspanning verbrandt het lichaam vooral glycoceenvoorraden uit koolhydraten.

Glycogeenvoorraden in het lichaam zijn beperkt. De hoeveelheid beschikbaar vet is meestal meer dan voldoende.

Vetten in voeding

  • Vetrijke voedingsmiddelen leveren voor een deel de vitamines A, D, E en K. Deze zijn in vet oplosbaar.
  • Vetrijke voedingsmiddelen bevatten vetzuren die het lichaam niet zelf kan maken maar wel nodig heeft (essentiĆ«le vetzuren).Het eten van producten met verzadigd vet verhoogt de kans op hart- en vaatziektes. Beter is het om te kiezen voor voedingsmiddelen met onverzadigde vetten. Dat zijn bijvoorbeeld vis, olie, zachte vetten (zoals bijvoorbeeld in halvarine) en noten.

Vet voedsel en sporten

Vet voedsel eten net voor of tijdens het sporten, kan maag-darmproblemen veroorzaken. Kies op die momenten liever voor producten die weinig vet bevatten.

Meer informatie

Informatie over gezonde voeding en sporten van het Voedingscentrum
www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf