Verzamelpagina Gezond eten

Verzamelpagina Gezond eten

De regels van de Schijf van Vijf. De regels van de Schijf van Vijf helpen u bij het kiezen van een gezonde voeding. Het is belangrijk dat de voeding bij uw leef- en beweegpatroon past. Lees verder.

Gevarieerd eten. Ons lichaam heeft veel verschillende voedingsstoffen nodig. Deze krijgt u binnen door gevarieerd te eten. Als hulpmiddel kunt u hierbij de Schijf van Vijf gebruiken. Lees verder.

Niet te veel eten. Overgewicht is schadelijk voor de gezondheid. In het overzicht bij de Schijf van Vijf leest u wat voor uw leeftijd de juiste hoeveelheden voedingsmiddelen per dag zijn. Lees verder.

Minder verzadigd vet. Verzadigd vet draagt bij aan een verhoogd cholesterol en dus aan hart- en vaatziekten. Kies liever voedingsmiddelen die onverzadigd of vloeibaar vet bevatten. Lees verder.

Plantaardige voeding. Plantaardige vezelrijke voedingsmiddelen zijn de basis van gezonde voeding. Eet dus voldoende groente, fruit en volkorenbrood. Lees verder.
Veilig. Een gebrek aan hygiëne bij het omgaan met voeding kan voedselvergiftiging veroorzaken. Hoe kunt u veilig omgaan met voeding? Lees verder.