Turnen

Turnen

Turnen (toestelturnen) is een individuele sport op diverse toestellen. Gymnastiek en turnen worden vaak als synoniemen gebruikt. Toch zijn ze niet hetzelfde. Gymnastiek is een verzamelnaam voor turnen, trampolinespringen, acrogymnastiek, sports aerobics en ritmische sportgymnastiek. Hier gaat het over de gezondheidsvoordelen en gevaren van turnen.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Gezondheidsvoordelen

Tijdens het turnen werken sporters aan kracht, coördinatie, lenigheid, snelheid, conditie, lichaamshouding, durf en moed. Hierdoor werken zij met heel veel spieren op hetzelfde moment. 

Vroeger moesten turnsters een houding met een holle rug aannemen. Tegenwoordig hoeft dat niet meer omdat dit niet goed is voor de rug. Turnen is een relatief veilige sport omdat er weinig tot geen lichaamscontact is en er geen rondvliegende objecten zijn.

Gevaren

De meeste turnblessures ontstaan acuut. Een verkeerde landing is vaak de oorzaak van turnblessures. Ook blesseren mensen zich door verstappen, verdraaien, plotseling wenden of keren, een verkeerde afzet of te vallen. 

Verder zijn voornamelijk externe factoren van belang, zoals het vergrendelen van de toestellen. Ook moeten de matten op de juiste plaats liggen en voldoende schokdemping bieden. Ze mogen niet te zacht zijn om ‘zwikbewegingen’ in knieën en enkels te voorkomen. 

Overbelasting, vermoeidheid, standsafwijkingen en niet goed opletten dragen vaak bij aan blessures. Door vaak herhalen van oefeningen krijgen veel mensen overbelastingsblessures aan de pezen in de schouder, pols, knie en enkel. Dat geldt ook als kinderen intensief trainen in een periode waarin hun lichaam door de groeispurt vrij kwetsbaar is.

Voorkomen van blessures

Juiste kleding en stroef schoeisel zijn belangrijk. Daarnaast moeten turners eventuele sieraden uit doen en mogen zij tijdens het sporten geen kauwgom of snoep eten. 

Turners gebruiken vaak magnesium om blaren tegen te gaan en om te voorkomen dat hun handen van het toestel afglijden. Soms maken ze gebruik van een brace, die de pols ondersteuning biedt. 
Een goede trainingsopbouw, met warming-up en cooling-down, is erg belangrijk om blessures te voorkomen.

Meer informatie

Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie 
www.kngu.nl 

Sportzorg 
www.sportzorg.nl 

Informatie over het voorkomen van blessures 
www.voorkomblessures.nl