Tips voor de combinatie van werken en de overgang

Als jij werkt terwijl je in de overgang bent en je hebt last van klachten, dan merk je dat je behoeften anders komen te liggen. Het is dan aan jou om een nieuw, goed werkend evenwicht te vinden. Jouw evenwicht is de plek waar jij je goed bij voelt en waarin je ook je werk goed kunt doen. 

Sommige vrouwen willen bijvoorbeeld hun werk anders inrichten. Door bijvoorbeeld minder fysiek werk te doen en meer je kennis en ervaring over te dragen aan jongere mensen. Sommigen gooien het roer helemaal om. Ze stoppen met werken of zoeken werk dat ze meer vervulling geeft. Je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk om dat nieuwe evenwicht in te vullen. Wij geven je hier een aantal concrete tips, gebaseerd op echte ervaringen van vrouwen uit de overgang.

Chat met een verpleegkundige

Twijfels of u naar de dokter moet? Of hebt u een korte vraag over uw gezondheid? Chat direct met een verpleegkundige via onze app.

  • Gezondheidsadvies via chat
  • Start een chat en stel meteen uw vraag
  • Stuur een foto mee van uw klacht
  • Uw gegevens zijn veilig en blijven vertrouwelijk
  • 7 dagen per week bereikbaar (ook 's avonds)
  • Bekijk een overzicht van al uw gesprekken

 

App de verpleegkundige

1. Pas je tempo, werktijden en pauzes aan

Je bent geen 18 meer, helaas. Je kunt dus ook niet meer door blijven gaan, zonder je batterij op te laden. Kijk eens wat het voor je doet, als je heel bewust wat langzamer loopt, typt, praat, ademt en denkt. Dat gaat meestal niet vanzelf, dat moet je bewust oefenen. Je lichaam heeft baat bij die vertraging. Zo krijgt jouw autonome zenuwstelsel de kans om herstelwerk te doen en energiereserves op te bouwen. 

Kijk dan ook eens naar je werktijden. Zie je mogelijkheden die te veranderen zodat je beter in je energie te blijft? Later beginnen, meer thuiswerken, je uren anders verdelen over de week, zijn allemaal mogelijkheden. 

Neem je eigen situatie en energie daarbij als uitgangspunt. Kun jij gaan werken wanneer jij het fitste bent in de ochtend of de avond? Denk hierbij in oplossingen en bespreek het met collega’s, je gezin en je werkgever. Wissel waar mogelijk ook fysieke activiteit en denkactiviteiten met elkaar af.

2. Geef aandacht aan kleding, voeding en beweging

Als je veel last hebt van opvliegers, draag dan zoveel mogelijk kleding van natuurlijke stoffen zoals wol en katoen. Zorg dat je kleren niet te strak zitten, neem extra deo mee en misschien zelfs een extra set kleding of tissues om je zweet te kunnen afdrogen. 

Kies voor weinig koffie en suiker, maar voor veel groente, soepjes, smoothies en dergelijke. Vermijd frisdranken en alcohol zoveel mogelijk. Eet met mate en neem er de rust en tijd voor. Een gezond tussendoortje is bijvoorbeeld een handje ongebrande en ongezouten noten. Vergeet niet om genoeg water te drinken. 

Neem de tijd om in ieder geval drie keer per week 30 minuten actief te bewegen. Dat heeft een positief effect op je gezondheid, je alertheid, je stemming en je slaapt er dieper van. Dat helpt je om goed te functioneren op je werk en helpt met de balans werk-privé. En voor bewegen geldt: alle beetjes helpen. Dus ook die wandeling van 5 minuten tijdens een korte pauze!

3. Maak de overgang bespreekbaar en zoek oplossingen

Dit vraagt misschien wat moed. Maar als je op je werk echt dingen wilt aanpassen, dan is het nodig. Het helpt jouw werkgever als je zelf al praktische oplossingen bedenkt. Schrijf op waar je last van hebt en wat niet meer gaat.

Bedenk dan als tweede stap oplossingen. Denk om, denk ‘out of the box’, denk in mogelijkheden. Wat helpt jou echt? Vertel het aan de mensen in jouw omgeving op een manier die zij begrijpen. De beste oplossing helpt jou en maakt het je werkgever of je collega’s niet al te moeilijk. Gebruik je creativiteit en vraag of anderen met je mee willen denken.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.