Stress ombuigen in energie

Stress ombuigen in energie

Stress ontstaat als je draaglast groter is dan je draagkracht. Je doet meer dan je aankan. Stress heeft lichamelijke en psychische gevolgen. Bij stress treden lichamelijk allerlei veranderingen op die het lichaam voorbereiden op vechten of vluchten. In je hoofd ontstaat een onophoudelijke gedachtestroom over de stressgevoelens, de oorzaken en de gevolgen. Kortom: je gaat piekeren. Als je er niet goed mee omgaat, zijn de gevolgen van stress slopend. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om stress om te buigen naar energie.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Meer bewegen

Bij stress bereidt je lichaam zich voor op vechten of vluchten, oftewel actie. Daarom is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk in actie komt. Kom in beweging! Na afloop zal je merken dat de stress minder is en dat je – hoewel je lichaam moe is – geestelijk meer energie hebt.

Duidelijke dagplanning

Een duidelijke dagplanning geeft rust, omdat je weet wat je gaat doen en wanneer. Ruim tijd in voor een aantal aspecten:

  • Tijd om te bewegen (bijvoorbeeld wandelen, hardlopen of de sportschool).
  • Tijd om te ontspannen (bijvoorbeeld een boek lezen of een warm bad nemen).
  • Tijd om aan de problemen te werken die stress veroorzaken.
  • Ga op tijd naar bed en sta op tijd weer op.

Als je het aantal activiteiten op een dag wilt uitbouwen, doe dit dan langzaam. Neem – ook als het heel goed gaat – niet te grote stappen. Maar neem ook niet te kleine stapjes als het een keer niet zo lekker gaat.

De oorzaak aanpakken

Neem een half uur of een uur per dag de tijd om oplossingen voor de stress te vinden. Schrijf op wat de oorzaak van je stress is. Ga daarna op zoek naar oplossingen en breng deze in de praktijk. Spreek met jezelf af dat je de rest van de dag niet meer piekert.

Denk positief

Probeer positief te denken. Het feit dat je last hebt van stress, betekent dat je je tot het uiterste hebt ingezet. Dat doet lang niet iedereen.
Tijdens het proces van stress ombuigen in energie, zal je steeds kleine mijlpalen bereiken. Vier deze mijlpalen. Kijk naar de toekomst en laat het verleden rusten. De toekomst biedt nieuwe mogelijkheden. Je bent nu druk bezig om de toekomst vorm te geven en ongezonde stress zoveel mogelijk te voorkomen.

Praat me anderen

Door met anderen te praten, kun je je ervaringen delen. Want de meeste mensen ervaren wel eens perioden van stress. Anderen kunnen je ondersteunen bij het herstel.
Het is wel belangrijk dat je je eigen route naar herstel blijft volgen. Steeds veranderen van tactiek leidt meestal tot niets. Geef dat ook aan bij mensen die je tips geven: je bent erg bij dat ze met je meedenken, maar je blijft de ingeslagen weg volgen. Als deze weg tot niets leidt, kun je later nog veranderen van richting.

Hulp

De bedrijfsarts, psycholoog of coach kan begeleiden bij het omzetten van stress in energie. Dat doen zij met persoonlijke gesprekken en opdrachten.

Meer informatie

In de juiste versnelling – Judith Knijn ISBN13: 9789058714169I

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.