Stoppen met roken1

Stoppen met roken

Roken is slecht voor de gezondheid. Hulp bij stoppen met roken vergroot de kans dat mensen stoppen en niet opnieuw beginnen. Daarom is goede behandeling en begeleiding van groot belang voor mensen die willen stoppen met roken. Onderzoek toont aan dat mensen die stoppen met roken, minder kans hebben op hart- en vaatziektes. Ook de kans op andere ziektes neemt in de loop van de jaren af. Op jonge leeftijd heeft stoppen met roken een groter effect dan op latere leeftijd, maar stoppen is voor alle rokers belangrijk.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Gevaren van roken

Mensen die roken hebben een groter risico op:

  • Hartaandoeningen.
  • Beroertes.
  • COPD.
  • Longkanker.
  • Andere vormen van kanker.
  • Snel verouderde huid.
  • Verminderde vruchtbaarheid.

Door meeroken kunnen deze gezondheidsproblemen ook ontstaan bij mensen die zelf niet roken. Vooral kinderen zijn erg gevoelig voor de schadelijke effecten van tabaksrook. Mogelijke gevolgen bij kinderen zijn:

  • Oorontstekingen.
  • Longproblemen, zoals astma.
  • Infecties als bronchitis en longontsteking.

Schadelijke stoffen

Tabaksrook bestaat uit 4000 chemische stoffen, waaronder 400 giftige stoffen. Van deze giftige stoffen zijn er 40 kankerverwekkend. In sigaretten zitten veel schadelijke stoffen zoals aceton, arsenicum, cyanide en benzeen. De bekendste giftige stoffen zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

Voordelen van stoppen met roken

Als roken zo slecht voor de gezondheid is, waarom roken er dan nog zo veel mensen? Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om te roken. Enkele voorbeelden:

  • Ze vinden het gezellig.
  • Het biedt de mogelijkheid even te ontspannen.
  • Ze vinden het lekker.
  • Ze vinden het stoer.
  • Ze vinden dat het helpt tegen nervositeit.
  • Het helpt hen beter te concentreren.

Als mensen eenmaal begonnen zijn met roken, is de verslavende werking van nicotine de belangrijkste reden dat zij blijven roken. Toch kunnen ook rokers de voordelen van stoppen wel opnoemen. Enkele voordelen van stoppen met roken:

  • Een betere gezondheid.
  • Minder hoesten.
  • Een betere reuk en smaak.
  • Een frissere huid.
  • Minder kans op kanker en hart- en vaatziektes.
  • Het bespaart geld.
  • Geen commentaar van anderen krijgen.

Hoe stoppen met roken?

Stoppen met roken is moeilijk. Als je gaat stoppen met roken zijn 2 dingen belangrijk: je motivatie om te stoppen en de juiste methode om te stoppen.

Motivatie om te stoppen met roken

Het is goed om de beslissing om te stoppen met roken grondig voor te bereiden. Een goede motivatie kan helpen om vol te houden tijdens de moeilijke momenten. Zet de voor- en nadelen van stoppen met roken op een rij. Ter voorbereiding is het goed om onderstaande punten op een rijtje te zetten.

  • Breng je rookgedrag in kaart. Wat en wanneer rook je, op welke momenten kun je niet zonder en wanneer mis je het roken helemaal niet?
  • Wat zijn je sterke en minder sterke kanten? Hierdoor wordt duidelijk wat je kunt doen als je last hebt van ontwenningsverschijnselen en hoe je in een stresssituatie kunt reageren.
  • Bedenk wanneer en waarmee je jezelf gaat belonen als je gestopt bent.
  • Bedenk een plan voor als je toch een sigaret hebt gerookt.
  • Kies een stopdatum. Neem 1 of 2 weken ter voorbereiding voordat je definitief stopt.

Methodes om te stoppen met roken

Er zijn verschillende methodes om te stoppen met roken. De onderstaande 2 manieren kunnen helpen.

  • Begeleiding Bij individuele begeleiding krijgen mensen een vaste begeleider die hen helpt. Dat kan met gesprekken, maar vaak ook per telefoon of e-mail. Begeleiding in groepsverband is ook mogelijk. Dit zijn vaak een aantal groepsbijeenkomsten die geleid worden door een begeleider of trainer.
  • Gebruik van hulpmiddelen Nicotinevervangende middelen werken het best voor mensen die meer dan 10 sigaretten per dag roken. Deze middelen zijn verkrijgbaar in de vorm van nicotinepleisters, nicotinekauwgoms, en nicotinezuigtabletten.

Als nicotinevervangende middelen niet werken, zijn medicijnen op recept verkrijgbaar, zoals buproprion (Zyban) en varenicline (Champix). Deze middelen zorgen ervoor dat de zin in roken minder wordt en dat de kans op ontwenningsverschijnselen kleiner wordt.
Nicotinevervangende middelen en medicijnen op recept kunnen het best gecombineerd worden met begeleiding. De keuze voor de juiste methode vergroot de kans op blijvend resultaat.

Hulpverleners

Verschillende hulpverleners kunnen helpen om te stoppen met roken. Begeleiding aanvragen kan via de huisarts of apotheek. Zij kunnen ook adviseren over medicijnen en de nicotinevervangende middelen. Huisartsen kunnen met stoppers bespreken welke vorm van begeleiding het best past.

Op veel plekken in Nederland worden cursussen gegeven om te stoppen met roken. Bijvoorbeeld door de thuiszorg, de GGD of op een stoppen-met-rokenpolikliniek in een ziekenhuis.

Ontwenningsverschijnselen bij stoppen met roken

De meeste mensen die stoppen met roken, krijgen last van ontwenningsverschijnselen. Daardoor krijgen ze de sterke neiging om weer te beginnen met roken. De ontwenningsverschijnselen zijn het sterkst in de eerste week:

  • Prikkelbaarheid.
  • Rusteloosheid.
  • Slaapproblemen.
  • Slecht concentratievermogen.
  • Hoofdpijn.
  • Sufheid.
  • Maagstoornissen.

Mensen kunnen ook last krijgen van depressies en stemmingswisselingen. Deze symptomen variëren echter per persoon en zijn tijdelijk. Na ongeveer 10 dagen worden de lichamelijke ontwenningsverschijnselen al minder. De geestelijke ontwenning duurt veel langer, soms jaren.

Gewichtstoename bij stoppen met roken

Mensen die stoppen met roken, komen vaak aan in gewicht. Gemiddeld neemt het gewicht na het stoppen met roken hooguit een paar kilo’s toe. Dit is als volgt te verklaren:

  • Nicotine is een stimulerende stof, die de spijsvertering en verbranding iets versnelt. Dit effect is echter minimaal.
  • Nicotine zorgt voor een verminderde eetlust.
  • Wanneer mensen gestopt zijn met roken, verbetert de smaak en geur. Daardoor krijgen zij meer zin in eten.
  • Mensen die stoppen met roken gaan door verveling, afleiding of vervanging van de sigaret onbewust meer eten.

Tips om stoppen met roken vol te houden

De volgende tips kunnen helpen bij het stoppen met roken:

  • Maak de stopdatum bekend aan mensen in je omgeving. Zij kunnen helpen op dagen dat je het moeilijk hebt.
  • Plan de eerste dagen geen moeilijke, ingewikkelde of stressvolle dingen. Probeer leuke ontspannende activiteiten te doen.
  • Verander routines zodat de gewoonte van het roken er niet in kan sluipen.
  • Blijf in het begin uit de buurt van rokers. Zet asbakken ver uit de buurt.
  • Heb een antwoord klaar als iemand je een sigaret aanbiedt.
  • Drink veel water en zo min mogelijk alcohol. Alcohol maakt het makkelijker om toe te geven aan de behoefte om te roken.
  • Zoek iets om je handen bezig te houden. Een spelletje, pen of stressbal kunnen de drang naar een sigaret verkleinen.
  • Neem een kauwgom bij de drang naar een sigaret.
  • Zoek afleiding bij de behoefte om te roken, zoals een stukje wandelen.
  • Sta stil bij de voordelen van niet roken. Zoals een betere reuk en smaak, een mooier uitziende huid en een fitter gevoel.
  • Kies beloningen als je bepaalde mijlpalen haalt bij het stoppen met roken. Aangezien stoppen met roken geld bespaart, is dat misschien te gebruiken voor de beloning.

Meer informatie

Kenniscentrum op het gebied van tabakspreventie 
www.rokeninfo.nl/publiek

Dekker, P., & Kanter, W. de (2011).Nederland stopt met roken. Uitgeverij Thoeris, Amsterdam.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.