Skien

Skiën

Bij skiën beweegt iemand zich op ski’s voort over sneeuw of een kunstbaan. Ski’s zijn aan de voeten bevestigd met skischoenen. Skiën is de populairste wintersport met ongeveer 49 miljoen liefhebbers en duizenden skigebieden over de hele wereld. De meeste mensen kunnen het skiën de hele dag volhouden omdat het relatief weinig energie kost. Deze tekst gaat over de gezondheidsvoordelen van en blessures bij skiën.

Volg een webinar over het vinden van de beste zorg

Hoe krijgt u de beste zorg die ook nog eens past bij úw situatie? In de gratis webinars van CZ krijgt u handig advies en praktische tips van professionals.

Bekijk hier de webinars

Gezondheidsvoordelen

Volgens het Instituut voor Sportwetenschappen van de Universiteit van Innsbruck heeft skiën en gunstig effect bij hart- en vaatziekten. Ook helpt het tegen neerslachtigheid en depressie. Een perfecte techniek levert het hoogste resultaat op. Er is lenigheid, uithoudingsvermogen en durf voor nodig. Daarnaast is een skiër de hele dag in beweging in de buitenlucht.

Gevaren

Skiën is een extreme sport met hoge snelheden die de sporter blootstelt aan verschillende gevaren. Toch is de kans op een blessure bij skiën vergelijkbaar met de kans op een blessure door sport in het algemeen. Jaarlijks lopen ongeveer 59.000 skiërs een blessure op. Minder dan de helft van deze blessures hoeft medisch behandeld te worden. 

Het merendeel van de blessures ontstaat door een val, maar ook botsingen tegen obstakels zoals bomen veroorzaken letsel. Blessures aan de knieën komen het meest voor. Andere veelvoorkomende letsels zijn botbreuken van onderbeen en enkel, maar ook van de onderarm en pols. 

Blessures kunnen op verschillende manieren ontstaan. Het risico op blessures is verhoogd als er sprake is van:

  • zelfoverschatting
  • alcoholgebruik
  • vermoeidheid
  • te weinig eten of drinken
  • slecht onderhouden en/of slecht afgesteld materiaal
  • verandering van de sneeuwomstandigheden (het papperig worden aan het einde van de dag bij intensieve zon en de vorming van oneffenheden op de pistes)

Blessures voorkomen

Voorbereiding

  • Zorgen voor een goede lichamelijke conditie. De kans op blessures en verwondingen is kleiner als iemand een goede conditie heeft. Daarnaast is iemand minder snel moe.
  • Skiuitrusting. Een goede skiuitrusting is belangrijk, met name de skibindingen.
  • Vanwege het risico op hoofdletsel is een helm dragen verstandig, zeker voor kinderen. In veel landen is een skihelm verplicht voor een kind tot 12 jaar.
  • Polsbeschermers en beschermende kniestukken kunnen polsen en knieën beschermen.

Op de piste

  • Houd alles onder controle. Ga niet over grenzen heen (niveau van skiën). Hou te allen tijden de ski’s aan!
  • Maak aan het begin van elke dag een paar langzame bochten om het lichaam rustig op te warmen.
  • Stop en rust even in geval van vermoeidheid. Vermoeidheid verhoogt het risico op blessures aanzienlijk.
  • Word niet te nonchalant omdat het risico op ongelukken bij skiën veel lager is in vergelijking met andere sporten. Ongelukken kunnen gebeuren en het oplopen van verwondingen is dan bijna onvermijdelijk.

Om spierpijn en blessures te voorkomen en een betere controle te krijgen tijdens een afdaling, zijn bepaalde preventieve oefeningen geschikt. Op de site van de Nederlandse Ski Vereniging staan vijf trainingen aangeboden. 

Meer informatie

Nederlandse Ski Vereniging, sneeuwfit trainingen 
www.wintersport.nl/ 

Sportzorg 
http://sportzorg.nl/ 

Informatie over het voorkomen van blessures 
www.voorkomblessures.nl/