Rug en houding

Rug en houding

Een goede houding kan rugklachten voorkomen. Deze tekst beschrijft hoe je het best kunt staan, zitten en liggen.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Zitten

Als mensen verkeerd zitten, staat er te veel druk op de onderrug. Die plek is erg kwetsbaar. Om rugklachten bij zitten te voorkomen, is het belangrijk dat een stoel voldoende steun geeft aan de onderrug. Bij de juiste zithouding:

  • sluit de rugleuning precies aan op de holte in de rug.
  • staan de voeten plat op de grond.
  • is de hoek bij de heupen kleiner dan 90 graden.
  • worden ook de dijen goed ondersteund.
  • staan het hoofd en de nek recht boven de romp.

Staan

De benen en de voeten dragen het hele lichaamsgewicht als je staat. De beenspieren zijn daarbij steeds aangespannen. Rugklachten bij staan komen vaak door:

  • Prikkeling van de tussenwervelgewrichten (bij lang staan en de rug hol maken).
  • Vermoeidheid van de rugspieren door een verkeerde stahouding (bij lang staan).
  • Het dragen van hoge hakken.
  • Activiteiten waarbij je voorovergebogen staat.
  • Verkeerd tillen.

Rugklachten voorkomen

Rugklachten zijn te voorkomen door staan regelmatig af te wisselen met zitten en lopen. De stahouding is te verbeteren met oefeningen die de rugspieren versterken. Pijn door vermoeide rugspieren kan verminderen door met de rug tegen een muur te gaan staan en de onderrug tegen de muur aan te drukken. De druk op de rug neemt door deze oefening af. Rugklachten zijn ook te voorkomen door op de juiste manier te tillen. Enkele tips hiervoor:

  • Maak geen draaiende beweging tijdens het tillen.
  • Buig niet naar voren.
  • Til niet boven je macht.
  • Buig eerst de knieĆ«n (en niet de rug).
  • Pak het voorwerp stevig vast.
  • Houd de onderrug recht.
  • Houd het voorwerp dicht tegen het lichaam aan.

Liggen

Mensen slapen een groot deel van hun leven. Daarom is een goede slaaphouding en een goed matras erg belangrijk.

  • Als je op je rug ligt, hoort een matras de natuurlijke kromming van de rug te ondersteunen.
  • Als je op je zij ligt, is er meer druk op de plaatsen waar het lichaam breder is, namelijk de schouders en heupen. Waar het lichaam smaller is, moet het matras of hoofdkussen extra steun geven.
  • Het is beter om niet op de buik te slapen. Er staat dan te veel spanning op de hals en de onderrug. Rugklachten zijn er dan vooral in de ochtend. Veel mensen slapen in werkelijkheid niet op hun buik, maar in een halve zijligging. De halve zijligging is wel een goede slaaphouding.

Lichaamsbeweging

Geregelde lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de rug beter tegen de spanningen van alledag kan. Lopen en zwemmen zijn hiervoor erg geschikt. Mensen met rugklachten die aan lichaamsbeweging willen doen, kunnen het best vooraf advies vragen aan de huisarts, fysiotherapeut of oefentherapeut

Meer informatie

Voskamp, P., Peereboom, K.J., Scheijndel van, P.A.M (2007). Handboek ergonomie. Kluwer, Alphen aan den Rijn. 

Kuiper, C. et all (2005). Arbeid en gezondheid. Preventie, behandeling en reintegratie. Een handboek voor paramedici. Bohn Stafleu van Loghum, Houten. 

BackCare, UK 
www.backcare.org

Informatie van thuisarts over lage rugpijn 
www.thuisarts.nl/lage-rugpijn

Informatie van de fysiotherapeut over rugklachten
www.defysiotherapeut.com/aandoeningen/rugklachten.html 

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.