Racketsporten

Racketsporten

De 4 racketsporten zijn tennis, badminton, squash en ricochet. Dit zijn over het algemeen snelle sporten. Squash wordt meestal gezien als de snelste racketsport. Bijna alle spiergroepen zijn voortdurend actief bij racketsporten. In deze tekst gaat het over de gezondheidsvoordelen en gevaren van racketsporten.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Wat zijn racketsporten?

Tennis
Tennis wordt gespeeld door 2 (enkelspel), 4 (dubbelspel) of 6 spelers. Het is een balsport. De bal wordt met een racket over een net gespeeld dat in het midden van het speelveld hangt. Tennis kan op verschillende ondergronden gespeeld worden. Meestal spelen tennissers op gravel of hardcourt (cement of beton met sportcoating). 

Ook zonder toptalent kunnen spelers veel plezier beleven aan tennis. Er zijn competities en toernooien voor alle niveaus. Starten met tennis kan op alle leeftijden. 

Badminton
Veel mensen hebben weleens badminton gespeeld op de camping of op het strand. Dan is meestal het doel om de shuttle (pluimpje) zo lang mogelijk in de lucht te houden. Bij de sport badminton is het juist de bedoeling om de shuttle zo snel mogelijk bij de tegenstander(s) op de grond te krijgen. 

Squash 
Squash is een beetje vergelijkbaar met tennis. Alleen staan de spelers niet tegenover elkaar, maar naast elkaar. Squash wordt gespeeld in een gesloten ruimte, en er is geen net. De spelers spelen een kleine rubberen bal via de wand. Het is een ideale binnensport die geschikt is voor een breed publiek.

Ricochet
Ricochet lijkt veel op squash en is een vrij nieuwe indoor racketsport. Het plafond is 2,70 meter hoog en is een extra speeloppervlak. Richochetbanen hebben technologie waarmee onder andere de score kan worden bijgehouden. 

Vergeleken met een squash-racket is het ricochetracket korter en lichter. Hierdoor wordt overbelasting van de handen en gewrichten voorkomen. Bovendien is het ricochetracket eenvoudiger te hanteren, met name voor vrouwen en kinderen.

Gezondheidsvoordelen van racketsporten

Racketsporten zijn snelle sporten. Goede conditie, de juiste slagtechniek en een uitgekiende tactiek zijn ongeveer even belangrijk. Spelers hebben ook reactievermogen, lenigheid en kracht nodig. 

Racketsporten gaan om partijtjes met korte sprints, snelle wendingen en explosieve bewegingen. Dit vereist snel voetenwerk en explosieve start-, rem- en sprongkracht samen met lenigheid. Racketsporten zijn leuke sporten voor iedereen en kunnen van jong tot oud beoefend worden. 

Spelers van elk niveau kunnen racketsporten doen, recreatief maar ook competitief. Tweemaal in de week, een half uur tot een uur spelen is een goede vorm van lichaamsbeweging. Dat is niet altijd een lange training, maar voor de meeste mensen is het lang genoeg.

Gevaren van racketsporten

Racketsporten zijn relatief veilige sporten, onder meer doordat het geen contactsporten zijn. Toch bestaat er een kans op blessures. Enkele veelvoorkomende blessures bij racketsporten zijn:

  • Knieblessure.
  • Tenniselleboog.
  • Verstuikte enkel (enkelverzwikking).
  • Zweepslag.

Vermoeidheid is één van de belangrijkste factoren bij het oplopen van blessures. Ook uitglijden of verdraaien komt vaak voor. Meestal komt dat door de ondergrond en de gebruikte sportschoenen. Een verkeerde slagtechniek kan overbelasting van schouder, elleboog of pols veroorzaken. Met een goede slagtechniek kunnen spelers overbelastingblessures voorkomen. 

Het racket en de bal kunnen ook blessures veroorzaken, vooral aan het hoofd. Deze blessures ontstaan doordat spelers hard geraakt worden door de bal of een racket (meestal dat van de tegenstander). 

Oogblessures bij squash zijn gevaarlijk. De bal kan zo’n 200 kilometer per uur gaan. De kleine en vervormbare bal past bovendien precies in een oogkas. Een scharnierloze onbreekbare bril met glazen van polycarbonaat is een goede oogbeschermer. 

Voorkomen van blessures bij racketsporten

Voorkomen is beter dan genezen. Spelers kunnen zelf veel doen om blessures te voorkomen, bijvoorbeeld:

  • Een warming-up.
  • Een cooling-down.
  • De juiste techniek aanleren.

Een goede warming-up bestaat uit inlopen, dynamische rekoefeningen en inspelen. Dat kan het risico op letsel aanzienlijk verminderen. Veel mensen vergeten de cooling-down na racketsporten. Voor de cooling-down kunnen spelers dezelfde rekoefeningen doen als bij de warming-up. Het lijkt erop dat stretchen tijdens de cooling-down niet merkbaar het risico op letsel verkleint. Maar er is goed bewijs dat stretchen tijdens de warming-up dat wel doet.

Enkel, onderbeen en bovenbeen raken vaak geblesseerd bij racketsporten. Daarom worden extra oefeningen aangeraden om de spieren in de benen en voeten te versterken. Ook goede schoenen zijn belangrijk. 

Ook een juiste techniek kan blessures voorkomen. Het volgen van lessen is niet alleen aan te raden voor de jeugd, maar ook voor oudere mensen. Je kunt een verkeerde slag aanleren als je geen lessen neemt, met blessures als gevolg.

Meer informatie

Website van de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond 
www.knltb.nl/

Website van de Squash Bond Nederland 
www.squash.nl/

Website van de Ricochet Bond Nederland 
www.ricochetbond.nl/

Website van Sportzorg 
www.sportzorg.nl/