Mineralen minder bekende

Mineralen, minder bekende

Minder bekende mineralen

Naast de bekende mineralen, zoals ijzer en calcium, is er ook een aantal minder bekende mineralen. Dat zijn chroom, mangaan, molybdeen en seleen. Deze worden hieronder toegelicht.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Chroom

Chroom is een onmisbaar mineraal. Het komt voor in groente, fruit en volkorenproducten. De Gezondheidsraad doet geen aanbevelingen voor de hoeveelheid chroom die mensen dagelijks binnen horen te krijgen. 

Chroom wordt ook wel glucosetolerantiefactor genoemd omdat het de gevoeligheid voor insuline stimuleert. Er zijn studies waaruit bij mensen met diabetes mellitus type 2 een gunstig effect van chroomsuppletie blijkt, maar er kan nog geen duidelijk conclusie uit getrokken worden. Mogelijk is er alleen een positief effect als er eerst een tekort is aan chroom. 

Er is geen bewijs dat chroomsupplementen zinvol zijn in verband met eetlustremming en afvallen.

Mangaan

Het mineraal mangaan is een onmisbaar bestanddeel van veel bij de stofwisseling betrokken enzymen. Plantaardige voedingsmiddelen zijn rijk aan dit mineraal. Er is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vastgesteld voor mangaan. Mensen krijgen zelden te weinig mangaan binnen, omdat het in veel dagelijkse voedingsmiddelen zit. 

Mangaan wordt gezien als een van de minst giftige spoorelementen. Het risico op mangaanvergiftiging door milieuvervuiling is veel groter dan via de voeding. Hoe langer bijvoorbeeld mijnwerkers aan grote hoeveelheden mangaanstof hebben blootgestaan, hoe groter het gevaar is dat zij een hersenaandoening krijgen, die wordt gekenmerkt door uiterlijke veranderingen en afwijkend gedrag.

Molybdeen

In ons lichaam bevinden zich minuscule hoeveelheden molybdeen. Het is een onmisbaar bestanddeel van verscheidene enzymen. Deze enzymen regelen de stofwisseling. Molybdeen komt vooral voor in de lever en de nieren. 

Peulvruchten, groene bladgroenten, volkorenproducten en melk bevatten veel molybdeen. Voor molybdeen is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vastgesteld. Mensen hebben er zo weinig van nodig dat zij er vrijwel altijd voldoende van binnenkrijgen via de voeding. 

Seleen

Seleen wordt ook wel selenium genoemd. Het is een onmisbaar spoorelement dat als antioxidant werkt. Daardoor is het in staat vrije radicalen in het lichaam onschadelijk te maken. 

Seleen wordt opgeslagen in de rode bloedcellen, de lever, de milt en het hart. Er zijn aanwijzingen dat seleen beschermend werkt tegen het ontstaan van prostaatkanker. 

De beste bron van selenium is de voeding. Het zit vooral in vlees, zeevis en schaal- en schelpdieren, volkorenproducten, fruit, groente en zuivelproducten. Het seleniumgehalte van plantaardige producten is afhankelijk van de plaatselijke bodemgesteldheid. Het seleniumgehalte van vlees is afhankelijk van het veevoer dat het desbetreffende dier heeft gekregen. Het seleniumgehalte van voedingsmiddelen varieert daarom. 

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid selenium voor volwassenen is 50-150 microgram. Aangenomen wordt dat maximaal 300 microgram per dag veilig is. 

Meer informatie

Informatie van het voedingscentrum over mineralen
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/mineralen.aspx

Informatie van het vitamine informatie bureau
www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/