Mineralen

Mineralen

Wat zijn mineralen?

Mineralen zijn anorganische stoffen. Dat betekent dat ze niet door levende organismen worden gevormd. Vitamines worden wel door levende organismen gevormd. 

Van sommige mineralen hebben mensen maar heel weinig nodig (sporen). Deze heten daarom ook wel spoorelementen. 

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Voorbeelden van mineralen

  • Calcium.
  • IJzer.
  • Natrium.
  • Jodium.
  • Kalium.
  • Koper.
  • Magnesium.
  • Zink.

Mineralen in het lichaam

Je lichaam neemt sommige mineralen gemakkelijk op, vervoert deze in het bloed en scheidt ze uit via de urine. Andere mineralen hebben daar 'dragers' voor nodig. Deze mineralen kunnen giftig zijn als je er te veel van inneemt.

Je lichaam neemt het ene mineraal sneller en vollediger op dan het andere. Dit heet de biologische beschikbaarheid. Er zijn voedingsstoffen die een chemische verbinding aangaan met mineralen. Hierdoor kan je lichaam deze niet goed opnemen. Een voorbeeld van zo’n mineraal is ijzer. 
Je lichaam verliest mineralen onder andere via urine en transpiratievocht. In tegenstelling tot vitamines zijn mineralen hitte-, lucht- en zuurbestendig. Er gaan dan ook weinig mineralen verloren bij de bereiding van voeding.

Evenwichtige voeding en voldoende mineralen

Een gevarieerde voeding bevat in principe alle voedingsstoffen die je nodig hebt om gezond te blijven. Groenten uit blik en diepvries bevatten niet minder vitamines en mineralen dan verse groenten. De huidige conserveringstechnieken behouden waardevolle voedingsstoffen. 

De meeste Nederlanders eten te weinig basisvoedingsmiddelen zoals brood en groenten. Daardoor krijgen ze te weinig waardevolle voedingsstoffen binnen. Supplementen kunnen heel nuttig zijn, maar ze zijn niet bedoeld als vervanging van een gezonde en evenwichtige voeding. 

Wanneer kunnen supplementen zinvol zijn?

In onderstaande situaties zijn supplementen met mineralen gewenst naast de normale voeding (suppletie).

  • Als je lijdt aan een ziekte waarbij de darmen betrokken zijn (zoals de ziekte van Crohn en coeliakie). Want door de belemmering in de opname van voedingsstoffen kun je tekorten aan mineralen krijgen.
  • Als je herstelt van een ziekte of als je vaak ziek bent. Want door voedingssupplementen te gebruiken, kun je je afweersysteem versterken.
  • Als je behandeld wordt met bepaalde medicijnen kun je baat hebben bij suppletie met bepaalde mineralen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij bepaalde bloeddrukverlagers of diuretica (plastabletten). Het is aan te raden de bijsluiter van het medicijn te lezen en advies aan een arts of apotheker te vragen.
  • Vermageringskuren bevatten niet altijd voldoende voedingsstoffen. Suppletie kan dan uitkomst bieden. Uiteraard heeft het de voorkeur dat je bij het afvallen een volwaardige voeding gebruikt.

Wat betekent ADH?

ADH betekent Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Als je meer dan één supplement gebruikt waar de desbetreffende stof in zit, moet je er op letten dat de totale hoeveelheid van die stof die je per dag inneemt niet hoger is dan 100% van de ADH.

Het is ook goed om op voedingsmiddelen met toegevoegde voedingsstoffen te letten, bijvoorbeeld vruchtensappen. De mineralen die hieraan zijn toegevoegd, tellen ook mee voor de ADH. Bij een multipreparaat met meerdere vitamines en mineralen, is het belangrijk om op te letten dat het van alle voedingsstoffen de juiste hoeveelheid bevat. 

Meer informatie

Informatie van het Voedingscentrum 
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/mineralen.aspx 

Informatie van het Vitamine Informatiebureau
www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/