Melatonine

Melatonine

Uw biologische klok bepaalt uw slaap-waakritme, ook wel dag-nachtritme genoemd. Deze ‘inwendige klok’ wordt beïnvloed door het slaaphormoon melatonine, dat in de hersenen wordt aangemaakt. Melatonine maakt slaperig en zorgt daarmee voor het begin van de slaap. Daarnaast verbetert melatonine het doorslapen.

Langer zelfstandig thuiswonen? Thepp is dé app die u of een van uw naasten hiermee kan helpen. Stel uw vragen over gezondheid, welzijn of ondersteuning in het huishouden en krijg antwoord van een team van ervaren verpleegkundigen. 

  • Gratis en 365 dagen per jaar bereikbaar
  • Snel, persoonlijk en deskundig advies
  • Voor zorgvragers, hulpbehoevenden én mantelzorgers

 Download Thepp

Invloed van licht

Als het donker wordt, komt de aanmaak van melatonine op gang. Licht zorgt er juist voor dat uw lichaam minder melatonine aanmaakt. Zodra de avond valt, maakt u dus steeds minder melatonine aan. U wordt slaperig en ook uw lichaamstemperatuur daalt. Voor uw lichaam is dit het signaal om minder actief te worden en zich voor te bereiden op de nacht, zodat het kan uitrusten en herstellen. Om vervolgens ook echt in te kunnen slapen, is een bepaalde hoeveelheid melatonine nodig. 
Rond half twee ’s nachts piekt de hoeveelheid melatonine. Daarna daalt het weer, zodat er ’s ochtends vrijwel geen melatonine meer in uw lichaam is. In het ideale geval wordt u zo weer uitgerust wakker.

Behandeling met melatonine

Als u slaap-waakritme erg verstoord is, bijvoorbeeld door het werken in avond- en nachtdiensten, kunt u overwegen melatoninetabletten te nemen. Hiermee geeft u uw lichaam het signaal dat het aan slaap toe is op het moment dat u het nodig hebt. Wat de beste tijd van inname en dosis is, zult u moeten uitproberen. Dit verschilt namelijk per persoon. Het is niet verstandig dit op eigen gelegenheid te doen. Neem daarom voor het gebruik van melatoninetabletten contact op met uw huisarts.

Meer informatie

Algemene informatie over melatonine 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine 

Algemene informatie over de biologische klok 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biologische_klok 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Circadiaan_ritme 

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.