Meditatie

Wat is meditatie?

Meditatie is een methode waarbij je even niets meer ‘doet’ maar alleen nog maar even ‘bent’. Tijdens het mediteren stop je met je bezigheden en stop je de gedachtestroom in je hoofd. Je lichaam en geest bereiken hierdoor een diepe ontspanning. Daardoor kun je na de meditatie weer met een frisse blik verder.

Chat met een verpleegkundige

Twijfels of u naar de dokter moet? Of hebt u een korte vraag over uw gezondheid? Chat direct met een verpleegkundige via onze app.

  • Gezondheidsadvies via chat
  • Start een chat en stel meteen uw vraag
  • Stuur een foto mee van uw klacht
  • Uw gegevens zijn veilig en blijven vertrouwelijk
  • 7 dagen per week bereikbaar (ook 's avonds)
  • Bekijk een overzicht van al uw gesprekken

 

App de verpleegkundige

Het effect van meditatie

Uit onderzoek is gebleken dat mindfulness (een vorm van meditatie) een gemiddeld effect heeft op klachten als angst, depressie en pijn. Uit onderzoek blijkt ook dat mindfulness niet effectiever is dan cognitieve gedragstherapie. Mindfulness-medidatie kan dus een behandeling of aanvulling zijn op bepaalde klachten. Als je een aantal keer hebt gemediteerd, ontspan je steeds sneller en kun je op een dieper niveau van je bewustzijn komen. Dat leidt tot de volgende effecten:

  • Je weet steeds beter wat je drijft en wat je graag zou willen.
  • Je ervaart vaker positieve emoties.
  • Je krijgt verfrissende ideeën.
  • Je hebt minder moeite met het nemen van beslissingen en het stellen van prioriteiten.
  • Je ervaart minder stress.
  • Je bent efficiënter en vitaler.
  • Je ervaart vaker een gevoel van flow.

De effecten treden zowel in je privéleven als op het werk op.

Concentratie bij meditatie

Als je mediteert, stop je de voortdurende gedachtestroom in je hoofd. Dat is erg moeilijk en lukt alleen als je je op iets anders concentreert.

  • Bewust ademhalen is meestal de makkelijkste manier.
  • Visualiseren kan ook.
  • Je kunt je ook concentreren op bijvoorbeeld een kaarsvlam.

Doordat je je concentreert op je ademhaling, een visualisatie of iets anders, stop je de stroom gedachten die je steeds weerhouden van het leven in het nu, van het ‘zijn’.

Om te kunnen mediteren, hoef je niet naar een spiritueel centrum en je hoeft ook geen stiltekamertje in te richten. Je hebt er niets voor nodig, je hoeft er alleen maar tijd voor te maken. 10 minuten per dag is genoeg.

Loopmeditatie

Er bestaan verschillende vormen van meditatie, waaronder ademhalingsoefeningen, visualisatie en loopmeditatie. Die laatste vorm van meditatie kun je bijvoorbeeld doen tijdens je lunchpauze op het werk. Een lunchwandeling is sowieso al zinvol doordat je in beweging komt en frisse lucht krijgt. Het doen van een loopmeditatie voegt daar nog wat aan toe. 

Een loopmeditatie gaat als volgt:

  • Adem diep in en uit en denk bij elke stap die je zet ‘in’ of ‘uit’, afhankelijk van of je in- of uitademt.
  • Je hoeft de ademhaling niet aan te passen aan je looptempo. Als je inademing 2 stappen duurt, denk je 2 keer achter elkaar ‘in’.
  • In- en uitademen hoeven ook niet evenveel stappen te duren. Alles is goed, zolang je maar ‘in’ of ‘uit’ denkt bij elke stap.
  • Probeer dit een paar minuten vol te houden. Daarna zul je je weer energiek en vitaal voelen.

Mediteren oefenen

In het begin zal het niet lukken om 10 minuten je concentratie vast te houden; 1 minuut is al een hele uitdaging. Er zullen steeds weer gedachten omhoog komen. Dat is niet erg. Als je het merkt, concentreer je dan weer bewust op je ademhaling. Als je blijft oefenen met mediteren, zal het steeds beter gaan en zul je de effecten van je meditaties steeds duidelijker gaan merken. 

Als je het lastig blijft vinden om je te concentreren, kun je op internet en in de bibliotheek veel informatie vinden over mediteren. 

Als je mediteren graag in groepsverband oefent, kun je op internet zoeken naar cursussen bij jou in de buurt. Gebruik dan de zoektermen 'meditatie', 'cursus' en je woonplaats.

Meer informatie

Tekst 'Stress ombuigen in energie' 
Tekst 'Energie in balans' 
Tekst 'Burn-out voorkomen'

Nhat Hanh, T., Beumkes, E., & Kotler, A. (1994). Iedere stap is vrede. Ankh-Hermes. ISBN 9789020251586.

Algemene informatie over mediteren
www.abc-van-meditatie.nl/

Informatie van het Radboud MC over de wetenschappelijk basis van meditatie
www.radboudcentrumvoormindfulness.nl

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.