Loopsporten

Loopsporten

Tot de loopsporten behoren wandelen, snelwandelen, nordic walking en hardlopen. In deze tekst gaat het over de gezondheidsvoordelen en gevaren van loopsporten. Veel verenigingen organiseren verschillende wedstrijden in loopsporten. Om mee te doen aan wedstrijden hoeven deelnemers meestal geen lid te zijn van een vereniging. Veel mensen trainen het liefst vanuit huis, met of zonder anderen. Hardlopen is meer dan alleen duurlopen. Binnen de atletiek zijn er veel verschillende afstanden, van 60 meter tot de marathon van ruim 42 kilometer. Ook crossloop (door bossen/velden), steeplechase en hordeloop zijn loopsporten.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Gezondheidsvoordelen

Met hardlopen gebruikt het lichaam veel calorieën. Daarnaast levert bewegen nog veel andere gezondheidsvoordelen op. De beginnende hardloper en mensen met overgewicht kunnen het beste met hardlopen beginnen met een goed gedoseerd beginnersschema. Wandel- en hardloopschema’s zijn overigens relatief eenvoudig te vinden op internet. Met een app ontwikkeld op het gebied van hardlopen kun je met een mobiel apparaat onder andere je looproute, looptempo, calorieën en loopafstand bijhouden.

Met hardlopen en snelwandelen bouwen mensen vrij snel een goede algehele lichamelijke conditie op. Bovendien kosten loopsporten niet zoveel tijd en zijn ze op heel veel plaatsen te doen. 

Voor fanatieke hardlopers hoeft slecht weer geen belemmering te zijn. Hardlopen in de regen kan zelfs aangenaam zijn, door de verkoelende werking van de regen. 

Wandelen is prima te combineren met dagelijkse activiteiten, zoals bijvoorbeeld boodschappen. Zo zorgen mensen dat ze voldoende bewegen, terwijl de dagelijkse activiteiten ook aan bod komen. Dat kan bovendien nog kosten besparen, omdat de auto niet gebruikt wordt. 

Bij wandelen en nordic walking zal meer tijd nodig zijn om een goede conditie te krijgen. Het risico op blessures ligt bij deze twee sporten veel lager. 

Nordic walking is wandelen met aangepaste skistokken. Hierbij gebruiken mensen de armen en het bovenlichaam meer dan bij wandelen. Voordelen van nordic walking ten opzichte van wandelen zijn:

  • Hoger energieverbruik.
  • Meer spiergroepen worden gebruikt.
  • Minder belasting van de gewrichten.

Een nadeel van nordic walking ten opzichte van wandelen is de kosten voor de aanschaf van stokken.

Snelwandelen wordt weinig gedaan, ondanks dat het een olympische sport is. Voor deze sport worden sommige mensen lid van een vereniging, maar dit is niet noodzakelijk. Het voordeel van een lidmaatschap van een vereniging zit voornamelijk in het aanleren van de juiste bewegingstechniek. Bovendien vinden veel mensen het sociale aspect van een vereniging prettig.

Gevaren

Wandelen en nordic walking zijn sporten met een klein blessurerisico. Snelwandelen en zeker hardlopen zijn sporten met een relatief groter blessurerisico. Bij hardlopen zijn lichaamsgewicht, ondergrond en schoeisel van invloed bij het ontstaan van blessures. De blessures die bij lopen ontstaan zijn vaak:

  • Knieklachten bij loopsporten.
  • Scheenbeenirritatie.
  • Achillespeesklachten.
  • Enkelklachten.

Bij alle sporten is de techniek en de opbouw van de afstand en de intensiteit belangrijk bij het voorkomen van blessures. Verkeerde looptechnieken kunnen leiden tot blessures. Dit geldt zeker voor hardlopen en snelwandelen.

Voorkomen van blessures

Bouw je training geleidelijk op en luister goed naar je lichaam. Beginnende hardlopers lopen vaak te hard van stapel. Een vuistregel is dat je tijdens het hardlopen nog rustig moet kunnen praten zonder al te veel te hijgen. Stel haalbare doelen. Ga eventueel samen met een vriend(in) sporten.

In het begin hebben veel mensen moeite met de ademhaling. Dit verbetert in de loop van de tijd omdat je ademhaling tijdens je trainingen automatisch beter wordt. Tijdens de trainingen ontwikkelen namelijk ook de ademhalingsspieren zich.

Het is belangrijk om goede wandel- of hardloopschoenen te dragen. Na een bepaald gebruik moeten ze vervangen worden. Bij hardloopschoenen is dat een afstand van 1.500 tot 2.000 kilometers. De schokdemping van de schoen is na deze afstand namelijk sterk verminderd. De levensduur van de schoen is ook afhankelijk van het gewicht en de loopstijl van de loper. 

Het is belangrijk om voldoende kleding te dragen, maar dan wel luchtige kleding. Zeker bij snelwandelen en hardlopen is het verstandig om niet te veel kleding te dragen. De kleding heeft daarnaast als doel dat je gezien wordt, zeker als je in het donker, in de herfst of in de winter loopt. Voor de zichtbaarheid zijn ook speciale reflecterende hesjes, bandjes en ledverlichting verkrijgbaar.

Meer informatie

Informatie van Sportzorg.nl
www.sportzorg.nl/

Website van de Internationale Nordic Walking Accociation (INWA Nederland)
www.nordicwalking.nl/

Website van de Nederlandse Wandelsport Bond (NWB)
www.nwb-wandelen.nl/

Informatie over hardlopen, schema’s en voeding
www.runinfo.nl/