Loopschoenen

Loopschoenen

Het kopen van loopschoenen is niet zo eenvoudig. Welke eigenschappen moeten de schoenen namelijk hebben? Wel of geen demping? Soepel of stevig? Er zijn veel verschillende adviezen die allemaal een kern van waarheid bevatten. Deze tekst gaat in op al deze aspecten en beantwoordt de vraag waarom goede schoenen zo belangrijk zijn.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Belasting van de voeten

Tijdens een mensenleven hebben de voeten ongelofelijk veel te verduren. Ze dragen het lichaamsgewicht tijdens het staan, lopen, hardlopen en springen. Een volwassene zet ongeveer 2,5 miljoen stappen per jaar. Bij elke stap moeten de voeten zo’n 80 kilo dragen. 

Als je 25 kilometer per week hardloopt, komen daar nog eens een miljoen stappen per jaar bij. Bovendien bedraagt de kracht waarmee de voeten de grond raken tijdens het hardlopen wel 2,5 keer het lichaamsgewicht.

De voet

Een voet bestaat uit 26 botten, 33 gewrichten en vele spiertjes en gewrichtsbanden. Op zich is het al bijzonder dat zo’n ingewikkeld lichaamsdeel zo lang heel blijft, zeker gezien de belasting die het moet doorstaan. 

De unieke combinatie van structuren van de voet maakt dat schokken bij het lopen goed en stabiel worden opgevangen. De voet kan niet alle schokken opvangen. Dus wordt een deel van de kracht waarmee de voeten de grond raken (impactkracht) doorgegeven. Deze kracht gaat via de botten van de benen naar de knieën en heupen. Bij te veel van deze schokken kunnen blessures ontstaan, zoals scheenbeenklachten, stressfracturen, knieproblemen en peesaandoeningen. Als de impactkrachten verlaagd kunnen worden, wordt ook de kans op blessures kleiner.

Naast het opvangen van de impactkrachten moet de voet de spierkracht (die nodig is om te lopen) over kunnen dragen aan de grond. De voet moet stabiel en stevig zijn, zodat deze krachten optimaal worden doorgegeven en er geen energie verloren gaat. Vooral de structuren in de midden- en voorvoet zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van een optimale afzet.

Blessures voorkomen met goede loopschoenen

Goed passende schoenen zijn van belang om blessures (grotendeels) te voorkomen, zoals:

  • Scheenbeenklachten.
  • Stressfracturen.
  • Peesaandoeningen.
  • Enkel-, knie- en heupblessures die veroorzaakt worden door overbelasting.

Op het moment van schrijven loopt er een onderzoek over het belang van goede hardloopschoenen. Er is een grote kans dat blessures tijdens het lopen eerder veroorzaakt worden door de duur van het lopen dan door 'onjuiste' schoenen. Uit recente wetenschappelijke onderzoeken is al gebleken dat het aanmeten van hardloopschoenen op basis van type voet of afwikkelpatroon tijdens hardlopen geen blessures kan voorkomen. 

Eigenschappen van goede loopschoenen

Loopschoenen moeten 2 dingen kunnen: ze moeten schokken opvangen en ze moeten krachten op de grond overbrengen. Daarvoor moeten ze aan verschillende eisen voldoen. Bij het opvangen van schokken en andere invloeden van buitenaf spelen de volgende factoren een rol:

  • Het geleiden van de landing. Een schoen kan bij een landing de voet in de juiste positie geleiden. Zo worden de krachten in de voet, enkel en knie in de juiste houding opgevangen. Op deze manier kan een schoen kleine correcties in de houding aanbrengen. De schoenen helpen de voeten en de benen om de landing stabiel op te vangen.
  • Neutrale, onder- of overpronatie. De manier waarop je voet naar binnen draait tijdens het (hard)lopen wordt pronatie genoemd. Deze natuurlijke beweging zorgt ervoor dat het onderbeen de schok kan opvangen. Sommige mensen proneren meer (overpronatie) of minder (onderpronatie) dan anderen. Dit beïnvloedt de manier waarop je hardloopt en kan de kans op blessures vergroten. Bij het aanschaffen van loopschoenen is dit een belangrijke factor om rekening mee te houden.
  • Demping. De landing moet niet alleen goed worden geleid, maar ook zoveel mogelijk worden gedempt om de enkels en knieën te ontzien. Aan deze eigenschap besteden fabrikanten van loopschoenen veel aandacht. Bijvoorbeeld door schokabsorberende materialen te gebruiken. In vergelijking met blootvoets lopen, kunnen schoenen de impactkrachten met 33 tot 36% verlagen.

Ook voor het overdragen van de spierkracht op de grond kan een aantal eisen aan een schoen worden gesteld:

  • Stabiliteit en steun. Een loopschoen moet stabiliteit bieden en de voet voldoende ondersteunen. De vorm van de binnenschoen is hierbij van belang. Denk niet alleen aan de zool, maar ook aan de breedte en de juiste maat van de schoen. Ook de hielsteun moet goed van vorm en stevig zijn, dit wordt ook wel de contrefort genoemd. Dit is een versteviging aan de achterzijde van de schoen die de hiel op zijn plaats houdt en de achtervoet ondersteunt. Uiteraard moet de schoen goed in elkaar zitten zodat de krachten opgevangen kunnen worden zonder dat de schoen stuk gaat.
  • Grip. Voldoende grip is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de spierkracht tot de gewenste beweging leidt. Dit wordt bepaald door de buitenzool, die meestal van een soort rubber gemaakt is. Voor baanatleten zijn er ook vele soorten spikes en werpschoenen verkrijgbaar. Die zorgen voor voldoende grip onder de specifieke omstandigheden waarin ze gebruikt worden.
  • Pasvorm. Een schoen moet niet alleen aan alle technische eisen voldoen, maar moet ook lekker zitten. Hij moet goed aan de voet aansluiten zonder te knellen of ergens een drukpunt te veroorzaken. Door een goede pasvorm wordt de spierkracht direct en met zo min mogelijk energieverlies doorgegeven. Bovendien voorkomt een goede pasvorm blaren en andere voetklachten.

Levensduur van loopschoenen

Loopschoenen hebben een beperkte levensduur. Na verloop van tijd gaan de specifieke eigenschappen verloren. Een loopschoen gaat tussen de 1200 en 1500 kilometer mee, met een maximum van 2 jaar. Daardoor is een loopschoen vaak uiterlijk nog niet versleten op het moment dat deze aan vervanging toe is. 

Specifieke eigenschappen als demping en stabiliteit gaan eerder verloren, waardoor blessures en kleine pijntjes makkelijker kunnen ontstaan. Als je merkt dat je na het sporten (meer) last hebt van dit soort klachten en als je de schoenen al langere tijd gebruikt, dan zijn ze waarschijnlijk aan vervanging toe.

Inlegzooltjes

Loopschoenen worden gemaakt voor een standaard ‘model’ voet, waardoor loopschoenen van een bepaald type vaak allemaal dezelfde pasvorm hebben. Van een enkel merk zijn verschillende breedtematen beschikbaar. Maar niet alle voeten zijn hetzelfde. In sommige gevallen zijn inlegzolen, die op maat gemaakt kunnen worden, geschikt. Uiteraard is het wel van belang eerst een goed zittende schoen te kiezen. 

Behalve een hoger comfort van de schoen biedt een goede inlegzool ook de juiste steun voor de voeten. Drukplekken kunnen juist ontlast worden. Op die manier kan een inlegzool het comfort en de steun van een schoen verbeteren.

Tips voor het kopen van loopschoenen

Denk bij het kopen van loopschoenen aan de volgende zaken:

  • Zorg dat je weet hoe je de schoenen precies gaat gebruiken. Hoe vaak ga je er op lopen, op welke ondergrond en op welk niveau? Qua demping maakt het niet veel uit, maar de stabiliteit van de schoen moet bij intensiever gebruik beter zijn.
  • Neem sokken mee die je ook draagt tijdens het lopen. Pas de schoen met deze sokken aan.
  • Neem ook eventuele oude schoenen mee naar de winkel.
  • Neem de tijd om op verschillende schoenen rond te lopen. Doe dit eerst met losse veters. De schoen moet dan goed aan de voet blijven zitten zonder te knellen. Strik de veters vervolgens om te voelen of ze nog steeds goed zitten.
  • Loop de schoenen na de aankoop geleidelijk in. Gebruik ze in het begin naast de oude schoenen.
  • Bij sommige winkels wordt een (professionele) voet- en loopanalyse gemaakt. Hierbij maken ze meestal gebruik van een videoanalyse. Op basis van deze videoanalyse wordt bekeken welke loopschoenen het best bij jou passen.
  • Een duurdere hardloopschoen hoeft niet beter te zijn.

Meer informatie

Informatie over het voorkomen van blessures
www.voorkomblessures.nl/cooling-down-hardlopen

Informatie over schoenen en kleding bij hardlopen
www.voorkomblessures.nl/schoenen-en-kleding-voor-hardlopen

Informatie over hardlopen en schoenen
www.sportzorg.nl/beginnenmethardlopen

KTS-groep Hardlopen van de Vereniging voor Sportgeneeskunde (VSG)
www.sportgeneeskunde.com/vereniging-voor-sportgeneeskunde-vsg