Lichaamsbewustzijn

Lichaamsbewustzijn

Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een stevig zelfvertrouwen en een goed ontwikkeld lichaamsbewustzijn gaan vaak samen. Lichaamsbesef kun je ook op latere leeftijd nog ontwikkelen. Dat vereist tijd, aandacht en oefening. Lichaamsbewustzijn is meer dan alleen het besef dat je armen en benen hebt, of dat je op een bepaalde manier zit. Met een goed ontwikkeld lichaamsbewustzijn ben je in staat te luisteren naar de signalen van je lichaam. Aan bijvoorbeeld je ademhaling, hartslag of spierspanning merk je of je iets spannend of prettig vindt. Kortom, als je lichaamsbewust bent, merk je (mede) aan je lichaam hoe het met je gaat.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Lichaam en geest

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Denk maar aan het gezegde 'een gezonde geest in een gezond lichaam' (Juvenalis). Wanneer je je fit en gezond voelt, zit je ook letterlijk goed in je vel. En als je somber of angstig bent, heb je vaak weinig energie. Deze wederzijdse beïnvloeding tussen lichaam en geest maakt dat het vergroten van je lichaamsbewustzijn erg nuttig kan zijn.

Nut van lichaamsbewustzijn

Een goed ontwikkeld lichaamsbewustzijn geeft veel mogelijkheden, zowel voor je lichaam als voor je geest.

  • Effectiever omgaan met stressvolle situaties. Je zult namelijk de alarmsignalen van stress eerder herkennen. Vaak merk je die pas op als de spanningen al behoorlijk zijn opgelopen. Je krijgt dan last van klachten als benauwdheid, slapte, energieverlies, hartkloppingen, hoofdpijn, maagpijn of een opgejaagd gevoel. Met een groter lichaamsbewustzijn kun je in een vroeger stadium oplossingen zoeken.
  • Bewegingen beter voelen. Daardoor kun je problemen in je bewegingsapparaat oplossen en voorkomen.
  • Zelfinzicht en zelfvertrouwen vergroten. Je merkt sneller of iets je energie kost of juist energie geeft. Je kunt hier dan direct iets mee doen, zoals een grens stellen of uit de buurt blijven van een bepaald persoon.
  • Je lichaam beter kunnen inzetten in je communicatie en presentatie. Daardoor word je zichtbaarder bij anderen.
  • Meer ruimte om de signalen uit je omgeving op te vangen. Dat komt je inlevingsvermogen en samenwerking ten goede. Ook zal je beter in staat zijn de lichaamstaal, ofwel de non-verbale communicatie, van een ander te interpreteren.

Lichaamsbewustzijn oefenen

  • Ademhaling. Je manier van ademhalen is zeer belangrijk bij het meer bewust worden van je lichaam. Hoe dit werkt, lees je in de tekst over bewust ademhalen.
  • Aandacht. Bij het vergroten van lichaamsbewustzijn, neemt aandacht ook een belangrijke plaats in. Door bewust aandacht te geven aan je lichaam, word je je meer bewust van allerlei gewaarwordingen, zoals gedachten, gevoelens en sensaties. Je lichaam liegt immers niet.
  • Aanraking. Daarnaast kun je door middel van aanraking meer lichaamsbewustzijn krijgen, bijvoorbeeld in de vorm van massage. Wil je meer begeleiding op dit vlak? Zoek dan een lichaamsgericht werkende coach of psycholoog.

Meer informatie

Luister naar je lichaam – Mirka Knaster 
ISBN13: 9789069635231