J

  • Plezier in je werk

    Waardoor komt het, dat je wel of geen plezier hebt in je werk? En wat kun je daar zelf aan doen? Werkplezier hangt bijvoorbeeld af van de inhoud van je werk, van de arbeidsomstandigheden, van collega’s.

  • Voel je weerstand tegen het delen van ervaring?

    Soms zal je weerstand ervaren, als je je ervaring probeert te delen. Dan heb je misschien de neiging om meteen nog harder te gaan “duwen”. Of de ander te overladen met jouw ervaringen. Je voelt dan zelf al wel dat het goedbedoelde advies niet aankomt.

  • Jouw schat aan ervaring deel je met je collega's

    Ervaring heb je, omdat je het zelf hebt gedaan of meegemaakt. Je wordt vanzelf een expert, als je meer ervaring over een bepaald onderwerp hebt, dan de mensen om je heen. Een kenmerk van ervaring is dat het draait om praktijk.

  • 7 tips om je herstel goed in de gaten te houden

    Met een nieuw gewricht heb je vaak veel minder pijn dan voorheen. Toch is het opletten met een prothese, want voor alle prothesen geldt: ze zijn bijzonder sterk maar niet onbreekbaar. Heb je een nieuwe heup, knie of schouder? Met deze 7 tips houd je je herstel goed in de gaten:

  • 6 tips voor balans in de overgang als je met mensen werkt

  • Overdag zinvol bezig zijn verhoogt je levensverwachting

    Er zijn wereldwijd enkele plekken waar de inwoners langer, gelukkiger en gezonder leven dan gemiddeld. Dat zijn de zogeheten ‘Blue Zones’. Deze gebieden en hun bewoners zijn vaak onderwerp van onderzoek geweest.

  • Hoe blijf je langer actief?

    Wanneer je wat ouder wordt, gelden dezelfde adviezen om gezond en actief te blijven als voor jonge mensen. Wel hebben we een aantal aandachtspunten op een rijtje gezet, die met de jaren steeds belangrijker worden.

  • Beter presteren, juist dankzij jarenlange ervaring

    Inmiddels weet iedereen dat we allemaal langer zullen moeten doorwerken tot ons pensioen. Dat betekent dat er steeds meer oudere werknemers actief zijn in het arbeidsproces. In de fysiek zware beroepen is dat vaak een lastige opgave.

  • 7 tips om goed te eten vòòr, tijdens en na je dienst

    Om je werk goed te doen en je fit te voelen, moet je in topconditie zijn en blijven. Let daarom op de volgende zaken, zowel voor, tijdens en na je werk – of het nou ochtend, middag, avond of nacht is.

  • De Schijf van Vijf goed voor je lijf

    De Schijf van Vijf helpt je gezond te eten, zowel overdag als 's nachts. Volg daarom zoveel mogelijk de richtlijnen van de Schijf. Daar voel je je beter door.

  • Spreid je eetmomenten

    Verspreid je eetmomenten goed over de dag. Zorg dat er niet meer dan 6 uur tussen iedere maaltijd zit, anders kun je een hongerklop krijgen. Je gaat dan bibberen en je kunt niet meer goed concentreren.

  • Een goede lunch geeft je energie

    Het is een aanrader om niet op je werkplek te eten, zodat je letterlijk en figuurlijk afstand neemt van je werk. Bovendien is het gezelliger om samen met je collega's te eten. Dat wordt natuurlijk lastiger als je school een continurooster heeft.

  • Gezond eten op je werk

    Gezond eten is de basis van een gezonde leefstijl, samen met voldoende bewegen, niet roken en goed slapen. Maar gezond eten op je werk, hoe doe je dat? En hoe werkt het als je onregelmatige diensten draait?

  • Gezond eten op je werk

    Gezond eten is de basis van een gezonde leefstijl, samen met voldoende bewegen, niet roken en goed slapen. Maar gezond eten op je werk, hoe doe je dat? En wat levert het je op?

  • Gezond eten op je werk

    Gezond eten is de basis van een gezonde leefstijl, samen met voldoende bewegen, niet roken en goed slapen. Maar gezond eten op school, hoe doe je dat? En wat levert het je op?

  • Gezond eten op je werk

    Gezonde voeding heeft grote invloed op je fitheid – heel belangrijk als je veel lichamelijk werk doet. Dat je niet te zwaar bent, scheelt daarbij een hoop. Wist je dat er in de bouw meer 'zware jongens' rondlopen dan in andere bedrijfstakken? Lees hoe je gezond eet als je in de bouw werkt.

  • Gezond eten op je werk

    Gezonde voeding heeft grote invloed op je fitheid – heel belangrijk als je lang achter het stuur zit. Als het om eten gaat, heeft het leven van een vrachtwagenchauffeur zo zijn beperkingen. Je zit vast aan rij- en rusttijden, de menu's in betaalbare chauffeursrestaurants zijn vaak niet zo gevarieerd en het gezonde aanbod in de shops bij de tankstations valt soms tegen.

  • Een goede lunch geeft je energie

    Goed en lekker lunchen levert je een hoop energie op, broodnodig voor een bouwvakker:

  • Een goede lunch geeft je energie

    Het is een aanrader om niet op je werkplek te eten, zodat je letterlijk en figuurlijk afstand neemt van je werk. Bovendien is het gezelliger om samen met je collega's te eten. Je kunt ook samen met je collega's gaan lunchwandelen.

  • Puberteit bij jongens

    De puberteit is de periode waarin kinderen uitgroeien tot volwassenen. Ze worden dan geslachtsrijp en ontwikkelen zich mentaal tot volwassenen.

    De puberteit begint bij meisjes meestal eerder dan bij jongens.

  • Stemmingswisselingen bij jongeren

    Jongeren in de puberteit hebben te maken met veranderingen op allerlei gebieden. Dat kan verschillende emoties veroorzaken, zoals zich vervelend, angstig, verdrietig, prikkelbaar of lusteloos voelen. Iemand kan een baaldag hebben waarop niets deugt en alles in het honderd loopt, of langere tijd in een dip zitten.

  • Het hoofdje van je baby

    Het hoofdje van een baby heeft een aantal kenmerken die het hoofd van een volwassene niet meer heeft. De schedelnaden liggen nog los, er is een fontanel en het hoofdje kan vervormen.

  • Ontlasting van je baby

    De eerste ontlasting van je baby is meconium. Het bestaat uit vruchtwater, slijm, nesthaartjes, gal en cellen. Het is een plakkerige substantie die groen of zwart kan zijn. Als je baby het tijdens de bevalling moeilijk heeft, kan hij nog voor de geboorte in het vruchtwater poepen.

  • Voedingsreflexen van je baby

    Je baby wordt geboren met een aantal voedingsreflexen die de borstvoeding gemakkelijker maken. Deze reflexen zorgen ervoor dat je baby je borst kan vinden, dat het aanleggen gemakkelijker gaat en dat hij effectief kan drinken.

  • Jeuk tijdens de zwangerschap

    Eén van de huidveranderingen die tijdens de zwangerschap kunnen optreden, is een jeukende huid. Behalve een jeukende huid kun je tijdens de zwangerschap ook last krijgen van jeuk in en rondom de vagina.

  • Levensfasen - Jonge volwassenheid

    De volwassenheid is de levensfase die loopt van het twintigste tot het vijfenzestigste levensjaar. Tot jongvolwassenen rekenen we mensen tussen het twintigste en veertigste levensjaar. Daarna, van het veertigste tot het vijfenzestigste levensjaar, spreken we over mensen van middelbare leeftijd.

  • Terug naar boven