Hulp vragen

Hulp vragen en zelfredzaamheid

Veel mensen denken dat hulp vragen een teken is van zwakte of hulpeloosheid. Tijd om af te rekenen met deze gedachte: hulp vragen is juist een teken van zelfredzaamheid.

De Hartlijn: voor al uw vragen bij chronisch hartfalen

Waarom hulp vragen?

Om hulp vragen kan lastig zijn, omdat je je kwetsbaar op moet stellen. Sommige mensen ervaren het daarom als een teken van zwakte en afhankelijkheid. Terwijl uit onderzoek blijkt dat mensen graag hulp verlenen, is het nog vaak een taboe om erom te vragen. Met assertief zijn heeft hulp vragen weinig te maken. Veel mensen zijn heel open in het geven van en opkomen voor hun mening, maar vinden het toch moeilijk om hulp te vragen. 

Hulp vragen betekent dat je zelfkennis en daadkracht hebt. Het is geen teken van hulpeloosheid. Integendeel: het bewijst dat je in staat bent verantwoordelijkheid te nemen voor je leven, welzijn of werk. Door geen hulp te vragen als het nodig is, doe je jezelf tekort. Het kan ook enorm opluchten als iemand anders meedenkt met het probleem. Dat maakt de last die je met je meedraagt direct al een stuk lichter.

Wanneer hulp vragen?

Er zijn vele soorten problemen én hulp. Een collega om advies vragen over een bepaalde taak is ook een vorm van hulp vragen. Met deze vorm hebben de meeste mensen niet zoveel moeite. Het gaat namelijk meestal over iets onpersoonlijks. Bijvoorbeeld de instellingen van de computer of een probleem met een klant.

Persoonlijke problemen bespreken
Hulp vragen bij een persoonlijk probleem is veel moeilijker. Het is ook weer niet nodig om élk persoonlijk probleem met anderen te delen. Bedenk dat een probleem pas echt een probleem is, wanneer het je dagelijks leven verstoort. Je slaapt bijvoorbeeld slecht, je kunt je niet goed concentreren op het werk of je krijgt spanningsklachten als hoofdpijn, duizeligheid of hartkloppingen. Dat zijn signalen van het lichaam, dat eigenlijk op zo'n moment roept: "Zo kan het niet langer. Nu moet er wat gebeuren!"

Aan wie hulp vragen?

Directe omgeving
Bepaal wie je om hulp gaat vragen. In eerste instantie ligt het voor de hand om in je directe omgeving te zoeken: je partner, familie, vrienden, buren of collega's. Dit zijn mensen die je (goed) kennen en bij wie je je meestal op je gemak voelt.

Professionele hulpverlening
Sommige mensen vinden het juist moeilijk om een probleem te bespreken met een bekende. In dat geval is het een goed idee om contact op te nemen met een professionele hulpverlener. Het voordeel van een professional is dat die met een ongekleurde, objectieve blik naar de situatie kijkt.

Tips om hulp te vragen

Vind je het moeilijk om hulp te vragen? Met deze tips heb je veel kans op begrip en succes.

  • Maak een plan. Bedenk van tevoren aan wie je hulp gaat vragen. Maak een lijstje met een paar mensen. Het kan namelijk zijn dat je een ‘nee’ krijgt op je vraag om hulp. Misschien niet uit onwil, maar omdat de ander eigen problemen heeft. Lijstje gemaakt? Noteer in je agenda de datum waarop je hulp gaat vragen en doe dat dan ook.
  • Wees duidelijk en concreet. Gebruik voorbeelden, zodat de ander herkent wat je bedoelt. En: zeg niet wat je niet wilt, maar wat je wél wilt. Dat is veel duidelijker voor de persoon aan wie je hulp vraagt. Zeg dus niet tegen je partner: "Ik wil me niet meer zo moe voelen, ik kan er niet meer tegen als de kinderen zo schreeuwen als ik thuiskom van het werk en dan is je moeder ook nog op bezoek", maar: "Ik wil me graag energieker voelen. Ik heb rust nodig om me op te laden. Zeker als ik net thuiskom van mijn werk. Denk je dat je me hierbij kan helpen?" In privésituaties is het belangrijk dat je zelf verantwoordelijkheid blijft nemen en niet verwacht dat de ander het probleem oplost. Zie het als een vorm van samenwerken, net als op het werk.
  • Wees oprecht. Het is helemaal niet erg om je emoties te tonen als je de reden vertelt waarom je hulp nodig hebt. Denk eraan: hulpeloze mensen vragen niet om hulp, die zeggen "ik kan dit niet" en berusten in hun lot. Dat doet jij niet. Je pakt het probleem op en zoekt naar een oplossing. Daar is kracht voor nodig. Wees ook niet bang om aan te geven: "Ik weet even niet hoe het verder moet." De meeste mensen vinden het fijn om te helpen en zullen onmiddellijk met je meedenken en een luisterend oor bieden. Als de ander zegt: "Ik zou graag willen helpen, maar op dit moment kan ik het om bepaalde redenen niet", ga dan niet bij de pakken neerzitten. Vraag eventueel of diegene iemand weet die je wél kan helpen. Is dat niet het geval, bedenk dan dat er altijd wel iemand anders is die in staat is met je mee te denken. Een coach, medewerkers van een telefonische hulpdienst of het maatschappelijk werk in je gemeente, bijvoorbeeld.

Soms is het nodig om onmiddellijk hulp te vragen en te krijgen. Bijvoorbeeld wanneer je je zo somber voelt, dat je niet meer wilt leven of gedachtes hebt over de dood. Je kunt (anoniem) over je gevoelens praten met medewerkers van 113Online: www.113online.nl of bel 0900-1130113.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.