Hallux valgus

Hallux valgus

Hallux valgus is een vergroeiing van de grote teen. Hierbij wijst de teen niet naar voren, maar staat hij scheef. De grote teen wijst dan richting tweede teen. Soms ligt de grote teen zelfs boven of onder de tweede teen.

Door de afwijkende stand van de grote teen ontstaat er een knobbel aan de binnenkant van het begin van de grote teen (zie afbeelding). Deze zwelling wordt ook wel ‘bunion’ genoemd.

Aan het basisgewricht kan irritatie ontstaan. Dan kunnen mensen pijnklachten krijgen. Soms ontstaat irritatie aan de tweede teen doordat deze ‘in de verdrukking’ komt. Er kan dan zelfs een hamerteen ontstaan.

Een hallux valgus kan erfelijk zijn of voortkomen uit andere voetafwijkingen . Mensen die er last van kunnen krijgen, zijn sporters, mensen die veel lopen en vrouwen die schoeisel dragen met een te smalle voorvoet en/of te hoge hak.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Wat zijn klachten bij hallux valgus?

De grootste klacht bij hallux valgus is pijn in de grote teen die na Inspanning vaak het heftigst is. De stand van de grote teen wijkt af. Deze wijst naar de tweede teen. Hierdoor ontstaat er een zwelling aan de binnenzijde van de voet. Deze veroorzaakt toenemende wrijving en druk in de schoen. Dat kan gepaard gaan met roodheid.

Vaak krijgen mensen met hallux valgus abnormale eeltvorming, pijn of een vermoeid gevoel onder de voorvoet. Tenslotte kan de tweede teen overbelast raken. Dat komt doordat deze meer wordt belast tijdens de voetafwikkeling. Ook kunnen mensen moeite hebben om geschikt schoeisel te vinden.

Wat kan een hallux valgus veroorzaken?

Meestal ontstaat een hallux valgus door een combinatie van interne en externe factoren.

Mogelijke interne risicofactoren voor hallux valgus zijn aangeboren vormafwijkingen van de voeten. Vooral platvoeten of holvoeten vergroten de kans op het ontstaan van een hallux valgus. Ook afwijkingen aan de welving van de voet en afwijkende standen van de tenen kunnen deze klachten (mede) veroorzaken.

Hallux valgus komt het meest voor bij vrouwen tussen de veertig en vijftig jaar. In de overgang groeit de voet extra in de breedte. Hierdoor kunnen te krappe schoenen extra druk veroorzaken, met name in de voorvoet.

Externe risicofactoren voor hallux valgus zijn omgevingsfactoren, zoals schoeisel, ondergrond en training. Mensen die veel staan of lopen met verkeerd schoeisel hebben meer kans op het ontwikkelen van een hallux valgus. Verkeerd schoeisel is te smal en/of heeft een te hoge hak.

Zelf doen bij klachten door het sporten?

Hallux valgus gaat niet vanzelf over. Een blijvende oplossing is een operatie waarbij de teen wordt rechtgezet. Er zijn verschillende mogelijkheden om de klachten zoveel mogelijk te beperken of te voorkomen.

Schoeisel
Draag schoenen met een brede voorvoet. Bij een goede schoenenwinkel kunnen ze schoenen oprekken in de breedte. Draag geen hakken die hoger zijn dan vier centimeter.

Draag bij het sporten goed passende sportschoenen. Let hier bij op een schokdempende zool, een stevige hielsteun en een hoge soepele hielrand. Een goede sportspeciaalzaak kan adviseren over de aanschaf van de juiste sportschoenen. Bij sportschoenen is het belangrijk dat ze geschikt zijn voor uw trainingsgewoonten en dat u niet te lang doorloopt op oude schoenen.

Voor sportschoenen geldt dat deze maximaal twee jaar hun specifieke kwaliteiten behouden. Dat geldt voor minimaal gebruik van één uur per week. Bij intensief gebruik rond tien uur per week gaan sportschoenen ongeveer drie maanden mee.

Hallux valgus en sport
In het beginstadium van hallux valgus is het nog goed mogelijk om te sporten. Het is dan wel belangrijk om de trainingsduur en -intensiteit te verminderen zodat de irritatie kan genezen. Heuveltrainingen en springen moeten mensen met hallux valgus niet doen. Dat is een te grote belasting voor de voeten.

Begin altijd met een goede warming-up. Beweeg vijf tot tien minuten rustig om warm te worden en doe verschillende losmaakoefeningen van de spieren. Met de voet rondjes in de lucht draaien is een mogelijke losmaakoefening. Een andere mogelijkheid is met de hak rondjes te draaien terwijl de tenen op de grond blijven. Doe deze oefeningen ongeveer vijftien seconden per keer en herhaal dit twee tot drie maal.

Oefeningen
Voor een hallux valgus zijn geen geschikte oefeningen.

Koelen
Koelen heeft een pijnstillend effect bij overbelasting. U kunt de pijnlijke plek met een ijsblokje masseren of er een ‘coldpack’ tegenaan houden. Doe dit maximaal tien minuten per keer. Om te zorgen dat de huid niet bevriest, legt u een doek tussen het ‘coldpack’ en de huid.

Omgeving
Train zoveel mogelijk op een zachte, effen ondergrond zoals in het bos, of op gras. Probeer, als u klachtenvrij bent, om de ondergrond zoveel mogelijk te variëren tijdens de training. Door deze kunnen spieren en pezen zich goed ontwikkelen en zich beter aanpassen aan de omstandigheden. Vermijd glibberige ondergronden.

Professionele behandeling

Klachten kunnen verminderen door de druk in de schoen te verminderen. Bij een kleine afwijking kan het helpen een kunststof hulpstukje (orthese) tussen de eerste en tweede teen te plaatsen. Dat verbetert de stand van de teen. U kunt hiervoor terecht bij een podotherapeut of pedicure.

Bij hallux valgus kan de afwijkende stand van de teen met een operatie gecorrigeerd worden. Over het algemeen duurt het drie maanden na een operatie voordat mensen weer klachtenvrij kunnen lopen.

Meer informatie

Informatie van de KNAU over het voorkomen van loopblessures
www.atletiekunie.nl/index.php?page=795

Algemene informatie over sporten en gezondheid
www.sportzorg.nl/

Informatie over het voorkomen van blessures
www.voorkomblessures.nl/

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.