Golfsport

Golf wordt gespeeld op een golfbaan waarop 18 holes (putjes) met een vlag gemarkeerd zijn. Het wordt gespeeld met een kleine, harde bal en een golfclub. Het doel is om de bal in zo min mogelijk slagen in de hole te krijgen. Er zijn verschillende slagen bij golf. Zo is elke keer een ander type slag nodig. Het spel wordt gespeeld zonder scheidsrechter. De resultaten worden genoteerd op de scorekaart. Tijdens het spel moet rekening gehouden worden met de wind, water, afstand, bomen en/of struiken. Deze tekst gaat over de gezondheidsvoordelen en blessures bij golfen.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Gezondheidsvoordelen

Golfen is gezond en kan het leven maar liefst met vijf jaar verlengen. Dit blijkt uit een Zweeds onderzoek bij 300.000 mensen (2002). Lager opgeleiden hebben het meeste baat bij het beoefenen van de sport. Ook zijn de beste spelers vaak het gezondst. 

Een partijtje golf van achttien holes duurt gemiddeld vier tot vijf uur. Tijdens het partijtje wandelt een speler zes tot tien kilometer. Beweging en frisse lucht maken golfen gezond. 

Het nodige inzicht en behendigheid maken van golf een uitdagend spel. Het is geschikt voor jong en oud. Golfen is ook goed voor het sociale leven. En ook dat heeft weer een positief effect op de gezondheid.

Blessures

Golf is een relatief veilige sport. De kans om op de golfbaan een ernstige blessure op te lopen is erg klein. Golf is een middelmatige, zware sport. Want door het dragen van de tas, snelheid van bewegen, het terrein en de weersomstandigheden is de belasting zeer divers. Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen interne (persoonlijke) en externe (omstandigheden) factoren wat betreft blessures oplopen. 

Interne factoren

  • Overbelasting
  • Foute techniek

Blessures van de spieren, pezen en gewrichten ontstaan voornamelijk door langdurige overbelasting en/of geforceerd gebruik. De meeste blessures genezen vaak vanzelf, met relatieve rust , eventueel ondersteund met medicatie. 

Klachten aan de elleboog, ook wel tennisarm (epicondylitis lateralis) genoemd, is een veel voorkomende klacht. Bij een rechtshandig persoon ontstaan de klachten in de linker elleboog.

Externe factoren
Er kan letsel ontstaan door het gebruik van de golfclubs en de 'slag'.

  • De meest voorkomende lichamelijke klachten bij golfers zijn pijn in de onderrug en schouderklachten. Deze klachten kunnen veroorzaakt worden tijdens het maken van de draaibeweging van het lichaam bij de backswing of als de schouders te veel worden gestrekt in de doorzwaai.
  • Ook kunnen letsels ontstaan door de baan zelf. Bijvoorbeeld blessures van de enkel, knie, heup of rug door het struikelen over de wortels van bomen.
  • Als laatste kunnen er letsels ontstaan door geweld van buitenaf. Het kan zijn dat een speler geraakt wordt door een bal van een andere speler, door een terugkaatsende eigen bal of door een slag van een medespeler met zijn golfclub.

Voordat iemand op de golfbaan wordt toegelaten, moet hij twee dingen aantonen. Ten eerste dat hij geen gevaar oplevert voor medespelers. Ten tweede dat hij het golfspel voldoende beheerst om zelfstandig te spelen. Voor de meeste banen geldt als minimale eis dat iemand in het bezit is van het Golfvaardigheidsbewijs (GVB). 

Voorkomen van blessures

Bovenstaande blessures zijn te voorkomen door het lichaam te trainen op lenigheid, kracht en flexibiliteit.

  • Lenigheid helpt blessures aan rug en schouders voorkomen. Ook komt dit het golfspel ten goede.
  • Een goede algemene warming up is noodzakelijk. Doe daarna specifieke oefeningen in de golfswing .
  • Het gebruik van goed materiaal, aangepaste kleding, goede hulpmiddelen zijn ook belangrijk bij het voorkomen van blessures. Blaren op de handen komen bijvoorbeeld voornamelijk door teveel kracht zetten bij de golfgrip. Golfhandschoenen kunnen uitkomst bieden.
  • Golf is geen extreme fysieke sport, maar het lichaam verliest toch vocht. Hierdoor kan iemand zich uitgedroogd en vermoeid gaan voelen. Voldoende drinken is belangrijk.
  • Goede bescherming tegen de zon is belangrijk op zonnige dagen.

Meer informatie

GolfVereniging Nederland 
www.gvn.nl/ 

Sportzorg 
http://sportzorg.nl/ 

Nederlandse Vereniging van Golfaccommodaties 
www.nvg-golf.nl/ 

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.