Gezond werken tijdens de overgang

Gezond werken tijdens de overgang

Gezond aan het werk tijdens de overgang

De overgang is een fase in het leven van vrouwen die gemiddeld 7 tot 10 jaar duurt. Mannen hebben trouwens ook een overgang. Zij hebben het geluk dat zij in die fase meestal veel minder klachten hebben. De overgang begint bij vrouwen met een periode waarin o.a. de menstruatie onregelmatig wordt en uiteindelijk helemaal stopt. Formeel eindigt de overgang als een vrouw een jaar lang niet meer menstrueert.

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de vrouwen in Nederland aangeeft last te hebben van diverse klachten tijdens de overgang. Daarom bespreken we hier hoe je de overgang zo optimaal mogelijk doorkomt. Ook bespreken we hoe je overgang en werk combineert.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Hormonale veranderingen

De puberteit en de overgang zijn allebei periodes met veranderingen in je lichaam. Je krijgt te maken met grote hormonale veranderingen. De effecten daarvan merk je in lichamelijke en psychische veranderingen. Beide periodes markeren ook een nieuwe levensfase.

Klachten die vrouwen in de overgang noemen zijn o.a.:

  • Opvliegers
  • Nachtzweten
  • Slaapproblemen (moeilijk inslapen of doorslapen)
  • Prikkelbaar zijn, snel boos worden om 'niks'
  • Je onrustig voelen
  • Stemmingswisselingen
  • Geen zin hebben in seks
  • Dunne en droge huid
  • Je neerslachtig, lusteloos of zelfs depressief voelen
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid (soms ook met pijn in je lijf)
  • Vergeetachtigheid en moeite met concentreren

Tijd voor verdieping

Het rijtje met klachten is geen feest om te lezen. Realiseer je wel dat niet alle vrouwen klachten krijgen. Bovendien ervaren niet alle vrouwen evenveel klachten. De overgang kan daarnaast ook een periode zijn waarin een vrouw meer aan haar eigen behoeften toekomt. Ze vindt verdieping in haar leven en levensbestemming. Zo zoekt en vindt ze een nieuw evenwicht waar ze zich goed bij voelt. 

De combinatie van de overgang met (fulltime) werken kan heel pittig zijn. Zeker als je door alle veranderingen meer behoefte hebt aan rust, stilte, tijd om te lummelen of om na te denken over jezelf en de wereld om je heen.

Werken tijdens de overgang

Hoe blijf je je goed voelen als je werkt terwijl je in de overgang bent? Houd dan de volgende punten in de gaten. Sta ook bewust stil bij het vinden van een balans die bij jou past.

  • Regelmatig bewegen is nodig om het hormonale evenwicht (tussen oestrogeen en progesteron) zo goed mogelijk in balans te houden.
  • Het is heel persoonlijk welke voeding wel en niet voor je werkt tijdens de overgang. In deze fase kan je anders reageren op eten dan daarvoor. Probeer vooral uit wat er voor je werkt. En hou in de gaten dat je met mate eet, weinig alcohol gebruikt en goed kijkt wat het effect is van bijv. koffie en chocola. Sommigen hebben baat bij sojaproducten. De meesten voelen zich goed door regelmatig vette vis te eten en door te koken met gezonde oliën (olijfolie). Veel water drinken helpt vrijwel iedereen.
  • Pas het tempo van je leven aan waar dat nodig en mogelijk is. Veel vrouwen kunnen niet door blijven rennen tijdens de overgang in de combinatie van gezin, werk en vrije tijd. Soms helpt het om een rustiger tempo aan te houden en vaker te pauzeren. Neem ’s avonds dan ook de tijd te nemen om ‘af te draaien’ van de dag voordat je gaat slapen.
  • Maak ruimte voor je persoonlijke behoeften. Veel vrouwen krijgen in de overgang een diepgaande en niet te ontkennen behoefte, om meer aandacht te besteden aan wat hen echt voldoening geeft. Bijvoorbeeld op het gebied van spiritualiteit, meer tijd in de natuur doorbrengen, een bepaalde hobby uitoefenen of in stilte te zijn.
  • Stel je grenzen waar dat nodig is. Durf en oefen met ‘nee’ zeggen. Het wordt in de overgang belangrijker voor je om ruimte te maken voor de dingen die echt belangrijk voor je zijn. Door je grenzen te stellen, geef je jezelf die ruimte.
  • Overweeg het gebruik van HST (hormonale substitutietherapie). HST vult het tekort aan vrouwelijke hormonen aan, waaraan je tijdens de overgang gebrek krijgt. De keuze om dit te doen is heel persoonlijk. Overleg altijd met je huisarts of HST wel of niet geschikt is voor jou. Als jij al borstkanker hebt gehad of een moeder of zus hebt die op jonge leeftijd borstkanker kregen, is HST niet geschikt.
  • Bepreek je klachten en jouw oplossingen (!) met je werkgever. Zorg dat je het er op het werk over kunt hebben.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.