Gezond eten op je werk - Transport

Gezond eten op je werk

Gezonde voeding heeft grote invloed op je fitheid – heel belangrijk als je lang achter het stuur zit. Als het om eten gaat, heeft het leven van een vrachtwagenchauffeur zo zijn beperkingen. Je zit vast aan rij- en rusttijden, de menu's in betaalbare chauffeursrestaurants zijn vaak niet zo gevarieerd en het gezonde aanbod in de shops bij de tankstations valt soms tegen. Toch heb je veel vrijheid om gezonder te eten, er is meer mogelijk dan je denkt.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Niet gek doen

Om gezond te eten, hoef je echt niet op de extreme toer te gaan. Je hoeft geen dure bessen of vreemde granen te eten. Gewone kost is prima. Het gaat om het totaalpakket aan eten en drinken dat je elke 24 uur binnenkrijgt en wanneer je je eetmomenten kiest. Hieronder staan enkele tips voor de belangrijkste eet- en drinkmomenten.

Broodmaaltijd

  • Voor brood geldt: bruinbrood is goed, maar volkorenbrood is nog beter. De vezels in het brood zorgen er bovendien voor dat je gemakkelijker naar de wc kunt. Da's mooi meegenomen onderweg.
  • Wees niet afhankelijk van wat je kunt kopen tijdens je werkdag. Maak thuis je brood klaar, bijvoorbeeld de avond tevoren. Als je een koelkastje in de cabine heb, kun je natuurlijk je brood en beleg meenemen en onderweg je boterhammen smeren. Dat scheelt ook nog eens in je portemonnee: voor de prijs van één broodje bal heb je heel wat belegde boterhammen.
  • Het is belangrijk om voldoende groenten binnen te krijgen, maar daar krijg je in restaurants vaak maar weinig van, zeker bij de warme maaltijd. Wat vind je van tomaat of paprika bij je broodmaaltijd?

Drinken

  • Je hebt elke 24 uur 1,5 à 2 liter vocht nodig.
  • Het beste wat je kunt drinken is water. Gewoon kraanwater voldoet prima. In landen waar je het water niet vertrouwt, kun je beter water in flessen kopen.
  • Probeer het drinken van zoete dranken af te wennen. Neem ook geen vruchtensap, want daar zit ook veel suiker in. Als je toch wat zoets binnen wilt krijgen, kies dan light frisdrank. Daar zitten veel minder calorieën in dan in gewone frisdrank. In je koffie en thee kun je beter zoetjes dan suiker doen. Nog beter: wen de zoete smaak af, dan heb je ook geen zoetjes meer nodig.
  • Houd rekening met het drinken van koffie, cola en energiedrankjes. Daar zit veel cafeïne in, waardoor je je vaak wakkerder voelt. Het duurt meestal een tijdje voordat cafeïne werkt, maar het kan je uren later nog uit je slaap houden. Gebruik het daarom niet in de uren voordat je gaat slapen. De één is er wel gevoeliger voor dan de ander.

Tussendoortjes

Het is heel verleidelijk: even wat lekkers kopen tijdens een tussenstop op een tankstation. De zakken winegums, Marsen en broodjes kroket lachen je toe. Achter het stuur verdwijnen de zoete en vette snacks gedachteloos in je mond. Zorg ervoor dat je zelf gezonde snacks bij je hebt, bijvoorbeeld een voorraadje vers fruit en snoepgroenten zoals worteltjes, tomaatjes of plakjes komkommer. Om je maag beter te vullen, doet een beker kwark of yoghurt vaak wonderen. Heb je meer zin in iets hartigs? Neem dan eens een kop soep, die je opwarmt in de magnetron. Trouwens, in een thermosfles (die je alleen voor soep gebruikt) blijft een soepje urenlang op de juiste temperatuur.

Warme maaltijd

Heb je een koelkastje en magnetron aan boord? Dan zit je helemaal goed. Neem een lekkere en gezonde maaltijd mee van huis en warm hem op. Je kunt ook een stoommaaltijd in de magnetron klaarmaken. En een koude maaltijd- of pastasalade smaakt ook prima, zeker als het warm weer is. Daar heb je geen magnetron voor nodig.

Als je in een chauffeursrestaurant eet, lijkt het misschien alsof er alleen gebakken en gefrituurde aardappelen op het menu staan. Vaak kun je ook gekookte aardappelen krijgen, vraag er om. Heb je een zware maaltijd op? Neem dan geen toetje. Of vraag om vers fruit, dat je eventueel later in de vrachtwagen opeet. Kies in ieder geval niet voor een te vette en te grote maaltijd. Daarmee voorkom je een dip achter het stuur en voorkom je slaapproblemen.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.