Gezond eten op je werk - Industrie en kantoor

Gezond eten op je werk

Gezond eten is de basis van een gezonde leefstijl, samen met voldoende bewegen, niet roken en goed slapen. Maar gezond eten op je werk, hoe doe je dat? En hoe werkt het als je onregelmatige diensten draait?

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Het totaalpakket

Je eet niet ineens gezond als je vaak één bepaald product eet, dat bijvoorbeeld door bloggers en vloggers de hemel in wordt geprezen. Het gaat er ook niet alleen om of je wel of niet ontbijt of dat je veel groente eet bij je warme maaltijd. Het gaat om het totaalpakket aan eten en drinken dat je elke 24 uur binnenkrijgt en wanneer je je eetmomenten kiest. Bij dat totaalpakket hoort ook genieten! Want eten betekent niet alleen dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals eiwitten en vitamines, maar ook dat je geniet van wat je eet.

Eet op tijd

Een groot deel van de dag breng je door op je werk. Wat je eet en drinkt tijdens je werkdag maakt daar dus een groot deel van uit. Het is een aanrader om op tijd te eten. Zorg dat er niet meer dan 6 uur tussen iedere maaltijd zit. Wacht niet te lang, anders kun je je niet meer goed concentreren en voel je je niet fit. In het wielrennen noemen ze dat 'de man met de hamer tegenkomen'. Niet handig als je de Tour fietst, maar ook niet als je een machine bedient of 'alleen maar' staat of zit. Bovendien krijg je tijdens zo'n dip misschien zó veel trek dat je veel meer eet dan je van plan was, vooral zoete dingen. Voorkomen is beter dan genezen, dus eet op tijd.

Kies verstandig

De Schijf van Vijf ken je waarschijnlijk wel. De eerste versie verscheen al in 1953! Sinds die tijd is er gelukkig veel veranderd, de Schijf van Vijf ging met zijn tijd mee. De Schijf is niet zo schreeuwerig en uitbundig als de voedingsboeken, blogs en vlogs die je tegenwoordig hebt. Maar hij is wel gebaseerd op betrouwbaar onderzoek en daarom heel geschikt om als leidraad te nemen. Je hoeft de regels van de Schijf van Vijf niet voor 100% te volgen. Elke stap in de goede richting is er één.

Geniet zoveel mogelijk van je eten en maak er tijd voor. Doe geen twee dingen tegelijk, dus ga niet eten en werken op hetzelfde moment. Gun jezelf een moment van rust. Op die manier eet je niet alleen met je buik, maar ook met je hoofd en kun je er beter van genieten.

De spelregels in een notendop

Tijdens het eten op je werk geldt:

  • Varieer zo veel mogelijk. Wissel lekker af.
  • Drink voldoende vocht, zoals water, thee en koffie.
  • Eet minder vlees en meer plantaardige producten.
  • Eet veel groente en fruit, kies geen vruchtensap.
  • Kies vooral volkorenbrood.
  • Kies niet te veel en niet te vaak producten die niet in de Schijf van Vijf staan.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.