Gezond eten op je werk - Bouw

Gezond eten op je werk

Gezonde voeding heeft grote invloed op je fitheid – heel belangrijk als je veel lichamelijk werk doet. Dat je niet te zwaar bent, scheelt daarbij een hoop. Wist je dat er in de bouw meer 'zware jongens' rondlopen dan in andere bedrijfstakken? Lees hoe je gezond eet als je in de bouw werkt.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Niet gek doen

Om gezond te eten, hoef je echt niet op de extreme toer te gaan. Je hoeft geen dure bessen of vreemde granen te eten. Gewone kost is prima. Het gaat om het totaalpakket aan eten en drinken dat je elke 24 uur binnenkrijgt en wanneer je je eetmomenten kiest. 

Eet op tijd

Een groot deel van elke dag breng je door op de bouw. Wat je eet en drinkt tijdens je werkdag maakt daar dus een groot deel van uit. Misschien heb je geen zin om uitgebreid te ontbijten, als je voor dag en dauw op moet. Kies dan voor yoghurt, kwark of pap – dat glijdt makkelijker naar binnen dan een boterham. 

Het is een aanrader om op tijd te eten. Zorg dat er niet meer dan 6 uur tussen iedere maaltijd zit. Wacht niet te lang, anders kun je je niet meer goed concentreren en voel je je niet fit. In het wielrennen noemen ze dat 'de man met de hamer tegenkomen'. Niet handig als je de Tour fietst, maar ook niet als je op een steiger staat of 'even' een vloertje legt. Bovendien krijg je tijdens zo'n dip misschien zó veel trek dat je veel meer eet dan je van plan was, vooral zoete dingen. Voorkomen is beter dan genezen, dus eet op tijd.

Let op bij een tussenstop

Heel verleidelijk, de snacks die je ziet tijdens een tussenstop bij een tankstation op weg naar huis. De zakken winegums, Marsen en broodjes kroket lachen je toe. Bovendien verdwijnen ze in je mond zonder dat je er erg in hebt. Zorg daarom dat je een stuk vers fruit bij je hebt voor de terugweg. Of combineer het fruit met een bakje kwark, liefst zonder suiker. Kwark is goede kost voor krachtpatsers!

De spelregels in een notendop

Tijdens het eten op je werk geldt:

  • Varieer zo veel mogelijk. Wissel lekker af.
  • Drink voldoende vocht, zoals water, thee en koffie.
  • Eet minder vlees en meer plantaardige producten.
  • Eet veel groente en fruit, kies geen vruchtensap.
  • Kies vooral volkorenbrood.
  • Kies niet te veel en niet te vaak snoep, koeken, snacks en dranken met suiker.