Fitness

Fitness

Fitness is populair in Nederland. Fitness is een verzamelterm voor activiteiten waarmee mensen hun lichaam in een betere conditie brengen. Hier gaat het over de gezondheidsvoordelen en blessures rond fitness. Een fitnessschool biedt verschillende mogelijkheden om kracht en conditie te trainen: op toestellen trainen of workouts volgen. Workouts zijn trainingen die door een instructeur gegeven worden. Hierbij doet een groep gezamenlijk oefeningen of danspassen om spieren te trainen

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Gezondheidsvoordelen

Mensen fitnessen om af te slanken of juist om steviger te worden. Fitness wordt ook gebruikt als basis voor een andere sport. Bijvoorbeeld om net wat meer kracht of conditie te trainen. Na blessures gebruiken mensen fitness om sneller te revalideren. 

Met fitness trainen mensen hun spiermassa en uithoudingsvermogen. Daarnaast wordt met fitness lenigheid, snelheid en coördinatie getraind. Ook de belastbaarheid kan vooruitgaan met fitness. 

Met meerdere mensen fitnessen kan gezellig zijn en begeleiding door professionals kan bijdragen aan de effectiviteit van de training.

Gevaren

De kans op blessures bij fitness is vrij klein. Fitness is één van de sporten met het laagste blessurerisico. De meest voorkomende blessures bij fitness zijn schouderblessures, knieblessures en rugblessures. 

In veel gevallen is een foutieve uitvoering van de beweging de oorzaak van blessures. Een gevaar van fitness kan zijn dat mensen niet onder willen doen voor anderen en zich overbelasten met te zware oefeningen. De invloed van anderen kan ook positief uitpakken, doordat mensen juist gemotiveerd worden om een stapje extra te doen. 

Daarnaast veroorzaakt vermoeidheid vaak blessures van overbelasting. Het is belangrijk dat mensen goed naar hun lichaam luisteren. Zo voelen ze wat ze aankunnen en wat niet. Goede instructie en begeleiding zijn belangrijk voor juiste uitvoering van de bewegingen. Ook is het raadzaam om trainingen geleidelijk op te bouwen en niet te hard van stapel te lopen.

Meer informatie

Sportzorg.nl 
http://www.sportzorg.nl/

Voorkomen van blessures 
www.voorkomblessures.nl/

Informatie over bankdrukken, fitness en/of powerlifting 
www.knkf.nl/