Fit blijven tijdens onregelmatige diensten

Fit blijven tijdens onregelmatige diensten

De meeste mensen die in onregelmatige diensten werken, ondervinden daar hinder van. Ze voelen zich bijvoorbeeld niet fit, slapen weinig of hebben maag- en darmklachten. Herkenbaar? Kleine veranderingen in je voeding hebben vaak grote positieve effecten.

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Vuistregel: 3 hoofdmaaltijden per dienst

Op nummer 1 van de klachten door het werken in onregelmatige diensten staat 'slecht en weinig slapen'. Dat komt vooral doordat je biologische klok verstoord raakt. Door een andere timing van je eetmomenten, kun je je biologische klok wat meer gelijkzetten. Daardoor slaap je beter en langer. De vuistregel hiervoor is dat je bij elk dienstrooster hetzelfde ritme aanhoudt: 3 hoofdmaaltijden per etmaal (zoals op een vrije dag). Dat ritme houd je aan voor avond-, nacht- én vroege diensten.

Koolhydraten (zetmeel en suikers)

Ook de keuze om minder koolhydraten te eten, helpt je om je fitter te voelen tijdens onregelmatige diensten. Met een stabielere bloedsuikerspiegel (een beter woord hiervoor is bloedglucosespiegel of bloedglucose) voel je je fitter. 's Nachts verwerkt je lichaam koolhydraten minder snel. Daarom is het goed om vóór de nacht en in het begin van de nacht niet te veel koolhydraten te eten. Koolhydraten zitten in brood, aardappelen, rijst, pasta, fruit, snoep en koeken.

Meer tips:

  • Snoep en koeken bevatten veel koolhydraten in de vorm van suiker en verhogen de bloedglucose. Wees dus zuinig met het eten ervan.
  • Verdeel je eetmomenten regelmatig over je dienst. Het is beter dat je om de paar uur een snee brood eet dan dat je de hele broodtrommel in één keer soldaat maakt.
  • Volkorenproducten zoals volkorenbrood en zilvervliesrijst zijn beter dan de witte varianten. Volkoren zorgt voor minder pieken in het bloedglucose.