Let op! Deze gegevens zijn mogelijk niet meer actueel.

Geven van en opkomen voor de eigen mening

Je eigen mening geven

Veel mensen vinden het moeilijk om hun mening te geven en/of voor zichzelf op te komen. Toch is het belangrijk om deze sociale vaardigheid onder de knie te krijgen. Het is namelijk een manier om spanningsklachten en stress te voorkomen.

Obstakels

Waarom is het voor veel mensen eigenlijk zo moeilijk om voor hun mening op te komen? Vaak spoken er allerlei gedachtes door het hoofd die voorkomen dat je je uitspreekt. Voorbeelden van dat soort gedachtes:
  • Als ik me uitspreek, leidt dat misschien wel tot een conflict.
  • Ik houd er niet van om in de aandacht te staan. Als ik me ermee bemoei, kijkt iedereen naar me. Ik moet maar toegeven.
  • Ik ben niet ad rem genoeg. Zodra ik iets zeg, walst de ander toch over me heen, dus het heeft geen zin om mijn mening te geven.

Dit soort gedachtes vormt obstakels om de eigen mening te geven en voor jezelf op te komen. Ze remmen je om je uit te spreken, terwijl je dat eigenlijk wel zou willen. Je kropt zo je gevoelens op.

De Hartlijn: voor al uw vragen bij chronisch hartfalen

Assertiviteit

Zulke gedachtes hebben één gezamenlijke bron: een gebrek aan assertiviteit. Wie niet assertief is, heeft moeite met opkomen voor zijn mening en vaak ook met 'nee' zeggen. Assertief zijn betekent niet dat je altijd en overal je mening geeft zonder rekening te houden met anderen. De kunst is juist om op een rustige manier je eigen standpunt neer te zetten en de gesprekspartner in zijn waarde te laten.

Agressief gedrag
Het komt voor dat mensen onder het mom van ‘ik ben nu eenmaal eerlijk’ of ‘je moet assertief zijn’ luidkeels eisen waar ze recht op menen te hebben. Dat is geen assertief gedrag, maar agressief gedrag. Agressief gedrag werkt niet in je voordeel. Door te eisend te zijn, loop je het risico dat je boodschap verloren gaat. De ander zal voornamelijk bezig zijn om een manier te vinden om je te sussen.

Assertief gedrag
De meeste kans om serieus genomen te worden, heb je als je assertief reageert. Dan cijfer je jezelf niet weg, maar uit je je mening ook niet te agressief.

Voorbeelden van assertief gedrag:
  • Duidelijk je eigen wensen formuleren.
  • Kritiek durven uiten.
  • 'Nee' zeggen tegen verzoeken.
  • Complimenten kunnen geven en ontvangen.

Lichaamshouding

Bij het geven van en opkomen voor je eigen mening is het belangrijk dat je ook je lichaam laat spreken. Je lichaamshouding versterkt je boodschap. Wanneer je je mening geeft terwijl je in elkaar gezakt zit en geen oogcontact maakt, dan zul je niet erg overtuigend overkomen.

Tips voor het gebruik van lichaamstaal: 

  • Sta of zit rechtop met je schouders naar achteren.
  • Beweeg je handen en voeten niet onnodig. Gewiebel en gefriemel leidt alleen maar af.
  • Maak oogcontact: kijk de ander aan wanneer je je mening geeft of kritiek uit. 
  • Gebruik eventueel gebaren om je woorden te onderstrepen, maar overdrijf daar niet in.

Zelfvertrouwen

Iedereen kan leren om zijn mening te geven en voor zichzelf op te komen. Dat kan door op jezelf te vertrouwen. Iemand met zelfvertrouwen laat zich niet te veel door anderen beïnvloeden, maar denkt en handelt vanuit zichzelf. Een positief zelfbeeld zorgt ervoor dat je alleen vraagt, zegt of doet wat je graag wilt. Voorwaarde hiervoor is dat je jezelf accepteert zoals je bent. En bedenk dat je de moeite waard bent. Want als je dat zelf al niet doet, waarom zou een ander dit dan wel doen?

Probeer dus meer volgens je eigen normen en waarden te leven en wat minder anderen te volgen. Het is toch niet mogelijk om het iedereen naar de zin te maken. Immers, niemand vindt iedereen even aardig. En dat hoeft ook niet.

Oefen dit eerst bij bekenden. Als je je dit voldoende eigen hebt gemaakt, kun je het ook bij anderen toepassen. Hierdoor zul je merken dat je je sterker gaat voelen, meer voor jezelf gaat opkomen en minder waarde gaat hechten aan wat anderen van je vinden. Als je de wereld met meer zelfvertrouwen tegemoet treedt, reageren mensen waarschijnlijk anders op je. Iemand die zijn eigen mening op een goede manier brengt, dwingt immers meer respect af.

Meer informatie

Assertiviteit, Sue Hadfield, ISBN13: 9789044730517.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.