Een goede nachtrust en vroeg opstaan

Een goede nachtrust en vroeg opstaan

's Nachts heb je als chauffeur een verplichte nachtrust. Benut die tijd goed en ga op tijd naar bed. Verschillende zaken hebben invloed op de kwaliteit en de duur van je slaap.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Avondmaaltijd

Als je kort voordat je gaat slapen een flinke warme maaltijd met veel vet hebt gegeten, verstoort die je slaapritme. Eet daarom liever niet te laat, niet te veel en niet te vet. Is het moment van je avondmaaltijd lastig in te plannen (bijvoorbeeld als je veel in Zuid-Europa reist, waar de restaurants pas laat opengaan)? Dan helpt het om de momenten waarop je luncht en dineert om te draaien. Een broodmaaltijd is meestal minder machtig, waardoor je vaak beter slaapt. 

Alcohol

Alcohol is niet alleen slecht voor het reactievermogen, het zorgt er ook voor dat je minder goed slaapt. Je valt misschien wel makkelijker in slaap, maar je slaapt minder diep, onrustiger en korter.

Vroeg opstaan

Wanneer je om 4 of 5 uur in de ochtend opstaat, heb je waarschijnlijk geen zin om uitgebreid te ontbijten. Toch is het goed om niet te lang te wachten met je ontbijt. Daarmee start je je lichaam op en krijg je energie. Probeer eens een licht ontbijt met yoghurt, kwark of pap. Na een paar uur kun je dan 'echt' ontbijten met een paar sneetjes volkorenbrood en een stuk fruit. Later in de ochtend kun je dan gerust nog één of meer sneetjes nemen.