Een burn-out voorkomen

Wat is een burn-out?

Een burn-out ontstaat als mensen ondanks stress en spanning door blijven gaan. Een burn-out is het eindstadium van een lange periode van overbelasting van het lichaam. Letterlijk betekent burn-out ‘opgebrand zijn’. Er zijn verschillende manieren om een burn-out te voorkomen of de kans erop te verkleinen.

Chat met een verpleegkundige

Twijfels of u naar de dokter moet? Of hebt u een korte vraag over uw gezondheid? Chat direct met een verpleegkundige via onze app.

  • Gezondheidsadvies via chat
  • Start een chat en stel meteen uw vraag
  • Stuur een foto mee van uw klacht
  • Uw gegevens zijn veilig en blijven vertrouwelijk
  • 7 dagen per week bereikbaar (ook 's avonds)
  • Bekijk een overzicht van al uw gesprekken

 

App de verpleegkundige

Balans tussen werk en privé

Het kan lastig zijn om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Gezin en sociale contacten vragen veel aandacht, net als werk. Soms voelen mensen zich schuldig op het werk, omdat ze niet bij de kinderen zijn. En thuis voelen ze zich schuldig tegenover de werkgever. Probeer op je werk niet te veel aan thuis te denken. En omgekeerd, probeer thuis je werk los te laten.

Goede afspraken met je werkgever helpen een schuldgevoel te voorkomen. Je kunt dan op tijd naar de kinderopvang. Een goede relatie met je werkgever helpt voor begrip bij onverwachte situaties. Als je door je werk niet tevreden bent over je privéleven, kun je overwegen te veranderen van functie of werkgever.

De juiste baan

Het is belangrijk dat je de balans niet laat doorslaan. Als je vanwege de gunstige werktijden werk kiest dat onder of boven je niveau ligt, loop je risico op een bore-out of een burn-out. Daarom is het belangrijk dat je probeert werk te vinden dat je echt leuk en zinnig vindt. Je raakt dan in flow en ervaart passie in het werk. De werkdag vliegt voorbij en je komt met een lading positieve energie weer thuis.

Gezond leven

Als je lekker in je vel zit, functioneer je geestelijk het best. Hierbij helpt gezonde voeding, veel water drinken en in beweging komen. Ook moet je je lichaam niet overbelasten en tijdens je werk voldoende pauzes nemen. Die pauzes kunnen benut worden om te ontspannen, bijvoorbeeld door een eind te gaan lopen of ademhalingsoefeningen of een meditatie te doen. Vaak verdien je de pauzetijd weer terug doordat je efficiënter werkt.

Stress te lijf gaan

Stress is slecht voor je vitaliteit. Als je stress hebt, is het belangrijk dat je nagaat waar dit vandaan komt. Het kan zijn dat er onmogelijke dingen van je gevraagd worden op je werk. In dat geval moet je met je leidinggevende gaan praten.

Zelfinzicht
Maar vaker wordt stress veroorzaakt door je eigen reacties. Het is daarom belangrijk om te werken aan zelfinzicht. Iemand kan uitzoeken wat zijn persoonlijkheid is en welke sterke en minder sterke kanten daarbij horen. Als je je minder sterke kanten kent, zal je minder vaak in de bijbehorende valkuilen trappen.

Omgaan met problemen
De Copingtest laat zien op welke manier je met stress en problemen omgaat. Oftewel, wat je copingstijl is. Als je copingstijl niet effectief is, kun je onder begeleiding flexibeler worden en andere copingstijlen aanleren.

Ontspannen
Door ontspanningsoefeningen en visualisatie kun je in rust de situatie van een afstand bekijken. Dan komen er vaak verfrissende ideeën en een hoop positieve energie naar boven. Yogaoefeningen of een massage kunnen ook helpen om meer te ontspannen. Net als wat vaker lachen; ook dit werkt meteen ontspannend.

Naar je eigen lichaam luisteren

Een burn-out ontstaat niet uit het niets. Het komt door langdurige overbelasting. Al voordat de burn-out ontstaat, zijn er symptomen. Bijvoorbeeld:

  • Spanningsklachten.
  • Slaappproblemen.
  • Vaker ziek zijn.
  • Piekeren.

Het lichaam probeert je op deze manier wat te vertellen. Het is daarom belangrijk dat je deze klachten serieus neemt, op zoek gaat naar de oorzaak en deze vervolgens aanpakt.

Meer informatie

Informatie van het Fonds Psychische Gezondheid 
www.psychischegezondheid.nl/burn-out

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.