Drinken bij sporten

Drinken bij sporten

Inleiding

Het lichaam heeft eerder een tekort aan vocht dan aan voeding. Zeker in de warmte. Voldoende drinken is daarom belangrijk.

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

Te weinig vocht

Je krijgt meestal pas dorst als je ongeveer 2% van je lichaamsgewicht aan vocht hebt verloren. Bij deze hoeveelheid vochtverlies is het al te laat. Het prestatievermogen is dan al flink gedaald. Als je nog meer vocht verliest, kan dat leiden tot hittestuwing en coma. Als je 70 kilo weegt, is 2% dus 1,4 liter. Je komt daarachter door vóór en ná de inspanning op de weegschaal te gaan staan. 

Urine moet waterig en licht van kleur zijn. Als de urine donker en ‘stroperig’ is, kan dit een tekort aan vocht beteken.

Vóór, tijdens en na de inspanning

Een goede vochtaanvulling begint al een paar minuten vóór de inspanning (prehydratatie). Ook als je geen dorst hebt is het belangrijk om toch te drinken. Je krijgt namelijk pas dorst als je vocht tekort komt. Dat is eigenlijk al te laat.

Het advies is om vlak voor de inspanning (3 tot 5 minuten) nog zoveel te drinken als je verdragen kunt. Dit vocht wordt als eerste gebruikt als je gaat zweten. Je krijgt er dus geen volle blaas van, waardoor je ook niet naar het toilet hoeft. Probeer dit uit tijdens een trainingssituatie, want de één reageert hier anders op dan de ander.
Als de inspanning langer dan een uur duurt, is het nodig om tijdens die inspanning te drinken. Het is belangrijk om juist bij trainingen al te wennen aan drinken tijdens de inspanning. Zo kun je ook uitproberen welke manier van drinken het best bij je past. 

Bij hardloopwedstrijden kan het voorkomen dat deelnemers brakend langs de kant van de weg staan. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat ze te weinig hebben gedronken. Of ze zijn misselijk geworden omdat ze niet gewend zijn om tijdens de inspanning te drinken.

Drink ook na de inspanning voldoende. Een vuistregel: na de inspanning anderhalf zoveel keer vocht drinken als je bent kwijtgeraakt. Dat is te achterhalen door voor en na de inspanning op de weegschaal te gaan staan. Dit komt neer op zo’n halve liter tot 1 liter per uur.

Meer informatie

Raadpleeg een sportdiëtist voor een persoonlijk advies. Dat kan via: 
www.sportdietetiek.nl/vind-een-sportdietist/

Informatie over drinken en sporten van het Voedingscentrum 
www.voedingscentrum.nl/

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.