Drink elke dag voldoende - onderwijs

Drink elke dag voldoende

Een mens heeft gemiddeld 1,5 liter vocht per dag nodig, méér als het een warme dag is. 1,5 liter is ongeveer tien glazen of koppen, bijvoorbeeld water, koffie, thee, melk, bouillon en soep. Drink je te weinig, dan kun je je slap gaan voelen en lukt het je minder goed je te concentreren. Voor drinken geldt:

Vraag het de medisch specialist 

Twijfels of onzekerheid na een ziekenhuisbezoek zijn heel gewoon. Gelukkig kunt u nu uw vragen als verzekerde van CZ bespreken met een onafhankelijk medisch specialist.

  • Telefonisch of online contact met een medisch specialist
  • Gratis & exclusief voor klanten van CZ
  • 100% vertrouwelijk

Zó werkt het

  • Water uit de kraan is prima Water uit flessen is ook goed, maar dat is veel duurder en slecht voor het milieu. Tip: zet een fles of karaf water op je bureau. Da's ook goed om geregeld je stem te smeren!
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken Doe geen suiker in je koffie en thee. Drink geen frisdrank, vruchtensap of ranja. Als het om de calorieën gaat, is zoetstof beter dan suiker. Lightfrisdrank is even slecht voor je tanden als frisdrank met suiker. Nog beter is het om die zoete smaak af te wennen, ook de zoetjes in je koffie en thee. Geef je leerlingen het goede voorbeeld!
  • Zwarte of groene thee is gezond Het is gezond om iedere dag 3 koppen zwarte of groene thee te drinken. Zwarte en groene thee verlagen de bloeddruk en beschermen tegen hart- en vaataandoeningen. Zwarte theesoorten zijn bijvoorbeeld Engelse melange of Earl Grey, maar ook thee met vruchtensmaak zoals citroen of aardbei. Rooibosthee en muntthee zijn ook prima drankjes, maar zij hebben niet de voordelen van zwarte en groene thee.
  • Kies gefilterde koffie Matig je koffieconsumptie. Drink maximaal 4 kopjes gefilterde koffie of 2 à 3 kopjes espresso of koffie uit cups. Wil je meer koffie? Kies dan voor cafeïnevrije gefilterde koffie. Drink je koffie uit een automaat en wil je weten of die gefilterd is? Vraag dat dan aan de beheerder of leverancier. Drink liever geen cappuccino uit automaten of zakjes, want die bevat vaak veel suiker, zout en vet.
  • Drink geen fruit, maar eet het Je kunt beter een sinaasappel eten dan een glas sinaasappelsap drinken. Dat geldt voor alle soorten fruit en sapjes en smoothies (een smoothie die je moet lepelen kan eventueel wel). Een stuk fruit levert meer voedingsvezels en een voller gevoel op. Bovendien bevat het minder calorieën en verlaagt het onder andere het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.