Concrete tips over werktempo en de combinatie overgang en werken met mensen

Als jij in loondienst of als ondernemer werkt terwijl je in de overgang bent en je hebt last van klachten, dan merk je dat je behoeften anders komen te liggen. Het is dan aan jou om een nieuw, goed werkend evenwicht te vinden. Jouw evenwicht is dat waar jij je goed bij voelt en waarbij je ook je werk goed kunt doen. Sommige vrouwen willen bijvoorbeeld hun werk anders inrichten. Door bijvoorbeeld minder fysiek werk te doen en meer je kennis en ervaring over te dragen aan jongere mensen. Sommigen gooien het roer helemaal om. Ze stoppen met werken of zoeken werk dat ze meer vervulling geeft. Je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk om dat nieuwe evenwicht in te vullen. Wij geven je hier een aantal concrete tips, gebaseerd op echte ervaringen van vrouwen uit de overgang.

De Hartlijn: voor al uw vragen bij chronisch hartfalen

Aanpassen van je tempo

  • hou vaker kort pauze en wissel denken af met doen Neem regelmatig korte pauzes, waarin je even op kunt laden. Dat kan van alles zijn, als je maar even niet werkt. Van naar de wc gaan en een paar keer diep in- en uitademen, tot een wandelingetje buiten met aandacht voor de natuur om je heen. Wissel ook denken en doen af, als dat kan. Misschien kun je dat wel samendoen met de mensen waar je mee werkt. Maak samen een wandelingetje, las een moment van stilte in een coachingsgesprek om bij je gevoel te komen, doe een beweegoefening in je klas of speel een spel met beweging. Denk in mogelijkheden en gebruik je creativiteit.
  • Vertragen Je bent geen 18 meer, helaas. Je kunt dus ook niet meer door blijven gaan, zonder je batterij op te laden. Kijk eens wat het voor je doet, als je heel bewust wat langzamer loopt, typt, praat, ademt en denkt. Dat gaat meestal niet vanzelf, dat moet je bewust oefenen. Je lichaam heeft baat bij die vertraging. Zo krijgt jouw autonome zenuwstelsel de kans om herstelwerk te doen en energiereserves op te bouwen. Ook je omgeving, zeker als je met oudere mensen werkt of met jongeren met problemen of als coach of trainer, heeft baat bij jouw rust!
  • Bewust ademen Je houdt je energie op peil door de dag heen, door steeds korte momenten te kiezen waarop je een aantal tellen bewust in- en uitademt. De lengte van de uitademing is daarbij vooral van belang. Deze oefening werkt prima: 4 tellen inademen, 2 tellen adem vasthouden en 6 tellen uitademen. In sommige werksituaties kun je deze oefening zelfs samendoen met de mensen met wie je werkt. Of je pakt een minuut voor jezelf je stopt met de ene taak en doorgaat met iets anders, als je naar de wc moet, als je pauze hebt of als je naar huis gaat.
  • Eén ding tegelijk doen In de overgang is concentratie misschien niet meer altijd je sterkste punt. Het helpt je om steeds maar één ding tegelijk te doen. Kijk bijvoorbeeld niet ook op je telefoon als je met iemand in gesprek bent. Of laat je niet afleiden door mensen die met je willen praten, als je net de administratie doen. Geloof het of niet: op deze manier doe je je taken beter. Bovendien krijg je het werk echt af, terwijl jij je daar ook nog beter bij voelt.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.