Concrete tips over tijd energie en de combinatie overgang en werken met mensen

Als je met mensen werkt, dan geef je op je werk veel van je tijd, aandacht en energie aan andere mensen. Waarschijnlijk ben je ook een mensen-mens en haal je daar ook energie uit. Toch zie je dat veel vrouwen in de overgang ook andere behoeften krijgen, zoals

  • even niks doen en vooral niks hoeven doen,
  • je eigen tempo kunnen bepalen,
  • uitslapen,
  • stilte opzoeken,
  • mooie boeken lezen,
  • aandachtig naar muziek luisteren,
  • een lange wandeling maken,
  • in de tuin bezig zijn,
  • je bezighouden met meer spirituele dingen,
  • tijd voor bezinning op je leven en werk.

Om er maar een paar te noemen. Ook voelen veel vrouwen frustratie als ze die behoeftes onderdrukken of er te weinig aandacht aan besteden. Dat gevoel varieert van irritatie om ‘niks’ tot flinke woedeaanvallen. De overgang is een levensfase die je bijna vanzelf laat nadenken over wat voor jou echt belangrijk is. En dat komt ook door je veranderende hormoonhuishouding.

(H)erken jouw behoeften

Hoe (h)erken je nu je eigen behoeften en maak je er tijd en ruimte voor? Hier volgen een paar concrete tips, verzameld uit ervaringen van diverse vrouwen.

  • (H)erken waar je behoefte aan hebt. Waar heb je echt zin in of word je blij van? Merk je dat je geïrriteerd of boos raakt? Daaraan herken je een behoefte waaraan niet voldaan wordt.
  • Maak bewust tijd en ruimte in je agenda om te doen wat voor jou belangrijk is. Maak ook aan je omgeving (gezin, vrienden) duidelijk wat je nodig hebt en wanneer je niet gestoord wilt worden.
  • Wat is er op langere termijn belangrijk voor je? Zijn er misschien veranderingen die je wilt doorvoeren in je leven en je werk? Hoe kan je die realiseren? Misschien wil je op je werk graag een mentor of coach voor jongere collega’s zijn? Of je wilt een ander accent in je werk willen aanbrengen, minder uren werken of je uren anders verdelen in de week. Het kan ook gaan om een vrijetijdsproject. Wil je een moestuin aanleggen, een kamer voor jezelf inrichten, meedoen in een koor of theatergroep of regelmatige alleen of met vriendinnen lange wandelingen maken?
  • Realiseer je dat je energieniveau (blijvend) kan veranderen. Of dat de momenten waarop je veel of juist weinig energie hebt, kunnen veranderen. Richt daar je leven zoveel mogelijk op in. Eerder naar bed, later opstaan, meer rustmomenten op een dag, meer momenten alleen, of meer avonden rustig thuis de dag afronden, zijn allemaal keuzes die je kunt maken. Je behoeften daarin zijn heel persoonlijk. Bespreek veranderingen die je wilt doorvoeren ook met je gezin. De meeste partners en kinderen willen heus rekening met je houden. Het helpt als je duidelijk bent over wat je wilt of niet wilt.
  • Ben lief voor jezelf. In de overgang kun je soms helemaal gek worden van wat je vergeet, waar je allemaal boos van wordt, hoe moe je kunt zijn etc. Realiseer je dat je door een fase van hormonale veranderingen heen gaat. Daar kom je het beste doorheen, als je niet jezelf op je kop zit. Ga dus liefdevol en zorgzaam met jezelf om.

Over Medicinfo

Medicinfo biedt betrouwbare, actuele informatie over gezond zijn, gezond blijven - en wat u daar zelf aan kunt doen.