Let op! Deze gegevens zijn mogelijk niet meer actueel.

Chronische pijn en sporten

Chronische pijnklachten in spieren en/of gewrichten zijn klachten die lang blijven bestaan. Sporten en bewegen kan een middel zijn om te leren leven met de pijn. Ook zorgt sporten ervoor dat de bewegingsmogelijkheden flink toenemen.

Voordelen van bewegen bij chronische pijn

Er zijn veel positieve effecten voor mensen met chronische pijn. Sporten en bewegen:

  • vergroot de bewegings- en uitingsmogelijkheden.
  • leert de energie gedoseerd te besteden. Dat zorgt voor beter én meer bewegen.
  • spreekt zowel de lichamelijke als de mentale conditie aan. De sporter raakt op beide manieren betrokken bij het bewegen. Hij denkt niet aan de pijn, maar aan de concentratie die nodig is om de sport te beoefenen.
  • verschuift de pijngrens. De sporter leert lichamelijke inspanningen steeds langer vol te houden. Ondanks de pijn. Dit heeft ook een positieve invloed op het volhou¬den van normale dagelijkse werkzaam¬heden en activiteiten.
  • vergroot het vermogen om te ontspannen. Bij chronische pijn gaat veel energie verloren door een krampachtige en geforceerde houding. Dit wordt teruggewonnen door te bewegen. De spieren ontspannen dan beter door de inspanning. Daardoor neemt het persoonlijk fitheidsgevoel toe. Dat zorgt dat iemand beter opgewassen is tegen het pijngevoel.
  • resulteert in een groter vermogen het eigen leven zelfstandig en zelfbewust vorm te geven. Door de nadruk te leggen op wat de sporter wel kan in plaats van wat hij niet kan.

App de Dokter: altijd online bereikbaar

Geen zin in gedoe met inloopspreekuren en wachtkamers? Download App de Dokter en krijg binnen 1 uur antwoord.

Heb je een vraag over je gezondheid?
- Bijvoorbeeld over koorts die maar niet over gaat? 
- Een raar plekje op je huid? 
- Of een ingewikkelde bijsluiter? 

Chat met een medisch deskundige via App de Dokter. Gewoon vanaf je bank. 

Download App de Dokter

Sportadvies

In principe kunnen mensen met chronische pijn aan de meeste sporten deelnemen. Het sportadvies hangt af van de soort aandoening. Sporten kan soms leiden tot een toename van de pijn. Dit is voor sporters met chronische pijn soms een reden om met sporten te stoppen.

Iedereen kan het beste zelf bepalen welke lichamelijke belasting nog prettig is. Mensen met chronische pijn moeten de training gedoseerd opbouwen. Nog meer dan gezonde mensen. Ook is een goede warming-up en cooling-down belangrijk. Het tempo van de opbouw moeten passen bij de capaciteiten van de individuele sporter. In principe kunnen mensen met chronische pijn elke sport doen. Zolang ze dit zelf maar als positief ervaren.

Meer informatie

Informatie over chronische pijn
www.mijnpijn.nl/index.html

Informatie van het reumafonds over artrose
www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/artrose

Informatie van het reumafonds over reuma
www.reumafonds.nl/reuma

Informatie van sportzorg over artrose
www.sportzorg.nl/upload/Files/Chronisch/Artrose_30minbewegen.pdf

Informatie van sportzorg over Bechterew
www.sportzorg.nl/upload/Files/Chronisch/Bechterew_herdruk.pdf

Informatie van sportzorg over reuma
www.sportzorg.nl/upload/Files/Chronisch/Reuma_30minbewegen.pdf

Een sportorganisatie zoeken bij u in de buurt
www.hartenvaatgroep.nl/leefstijl/sporten-en-bewegen/beweegzoeker.html

Maatje vinden om samen mee te sporten
www.beweegmaatje.nl